Het Ethiopische ministerie van Transport heeft donderdag een voorlopig rapport vrijgegeven in het onderzoek naar de crash van een Boeing 737 MAX-toestel van Ethiopian Airlines in maart. Een software-uitbreiding door vliegtuigbouwer Boeing lijkt, zoals al werd vermoed, een rol te hebben gespeeld bij de ramp.

De ramp vond plaats op 10 maart. Alle 157 inzittenden van het toestel kwamen om het leven. De Ethiopische autoriteiten stellen dat het toestel in goede staat verkeerde en dat het opstijgen aanvankelijk "normaal" verliep.

Toen er problemen ontstonden, volgden de piloten alle voorgeschreven noodprocedures om die op te lossen. Desondanks slaagden ze er niet in het vliegtuig weer onder controle te krijgen, zei minister van Transport Dagmawit Moges.

Volgens het onderzoeksrapport belandde het toestel herhaaldelijk in een neusduik. Grote verdachte is het zogeheten MCAS-controlesysteem, maar de onderzoekers zeggen dat op basis van de huidige resultaten nog niet kan worden geconcludeerd dat de Boeing 737 MAX structurele problemen heeft. Dat zal nog worden onderzocht.

Bracht Boeing nieuw type 737 te snel op markt?

Vliegtuigbouwer Boeing wordt aangeraden om het omstreden MCAS-controlesysteem, een software-uitbreiding van de automatische piloot die waarschijnlijk een rol speelde bij de crash, nogmaals te bekijken.

De software dient om de neus van het toestel automatisch naar beneden te drukken om te compenseren voor een andere motorophanging dan gebruikelijk is bij het traditionele model van de 737.

Ook wil de Ethiopische regering graag dat luchtvaartautoriteiten onderzoeken of Boeing de juiste procedures heeft gevolgd om het systeem te controleren voordat toestellen waarin dat aanwezig was aan afnemers werden geleverd.

Het definitieve eindrapport van het onderzoek naar de ramp komt waarschijnlijk binnen een jaar uit, zei de Ethiopische minister van Transport. Niet alleen de nabestaanden van de 157 families wachten op uitsluitsel over de oorzaak van de dodelijke crash; een groot aantal landen verbood het gebruik van de 737 MAX uit angst voor herhaling.

Ramp met zelfde type toestel in Indonesië

In oktober vond met eenzelfde type toestel van Boeing een vergelijkbaar ongeluk plaats in Indonesië. Ook daarbij richt een onderzoek zich op het MCAS-systeem.

De 737 MAX werd door Boeing gelanceerd als een zuinigere versie van de 737, die al tientallen jaren als werkpaard van de burgerluchtvaart dient. Het bedrijf kwam met het nieuwe model nadat de grote concurrent Airbus ook een energiezuinig toestel ontwikkelde.

De motoren van het zuinigere Boeing-vliegtuig zijn groter en moesten daarom meer naar voren worden bevestigd, zodat ze de grond niet raken. Dat leidde ertoe dat het toestel onder bepaalde omstandigheden anders zou reageren dan piloten van de 737 gewend waren.

De MCAS-software moest dat compenseren. Piloten werden daar door Boeing niet over voorgelicht.