Vlak voor het fatale ongeluk met een Boeing 737 MAX 8 in Ethiopië is aan boord een nieuw systeem geactiveerd dat de neus van het vliegtuig automatisch omlaag duwde, schrijft The Wall Street Journal op basis van ingewijden.

Dit is de voorlopige conclusie van de onderzoekers van de vliegramp, na inzage van de vluchtgegevens uit de zwarte dozen.

Volgens de Amerikaanse krant publiceren de onderzoekers binnen enkele dagen een voorlopig rapport. Het Ethiopische ministerie van Transport maakte eerder al bekend dat de eerste resultaten op korte termijn verschijnen.

Of de software-uitbreiding van de automatische piloot, het zogeheten Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), daadwerkelijk het fatale ongeval heeft veroorzaakt, is niet bekend.

Boeing werkt sinds oktober, toen voor het eerst een 737 MAX neerstortte, aan een MCAS-update. Deze wordt op korte termijn verwacht en moet volgens de Amerikaanse vliegtuigbouwer 'een veilig vliegtuig nog veiliger maken'.

Ook ongeval met toestel in Indonesië

In oktober vond een soortgelijk ongeluk plaats in Indonesië met een zelfde type toestel van Boeing, een 737 MAX 8. Ook daarbij richt het onderzoek zich op het nieuwe systeem van Boeing.

Zowel het vliegtuig van Ethiopian Airlines als het Indonesische Lion Air stortte vlak na het opstijgen neer. Geen enkele inzittende overleefde het ongeval.

Sinds de tweede crash is de 737 MAX van Boeing onder vuur komen te liggen. Uit voorzorg weren tientallen landen het type toestel. Ook worden deze Boeings aan de grond gehouden door diverse luchtvaartmaatschappijen.

Boeing is aangeklaagd door nabestaanden van een Rwandees slachtoffer van de Ethiopian Airlines-vliegramp. Het Amerikaanse bedrijf hier nog geen reactie op gegeven.