De gegevens van de zwarte dozen van het neergestorte Ethiopian Airlines-toestel vertonen "duidelijke overeenkomsten" met die van het eerder gecrashte Lion Air-vliegtuig.

In oktober vorig jaar stortte een Boeing 737 MAX 8 van de Indonesische luchtvaartmaatschappij neer in de Javazee. Dit ongeluk kostte aan 189 mensen het leven. Er waren geen overlevenden.

De Boeing van hetzelfde type van Ethiopian Airlines stortte op 10 maart neer in Ethiopië. Daarbij kwamen alle 157 inzittenden om het leven.

Het type toestel werd kort na het laatste ongeval door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit als luchtwaardig bestempeld, maar toch hebben tientallen landen besloten uit voorzorg de Boeing 737 MAX 8 te weren uit het luchtruim.

De Amerikaanse vliegtuigbouwer is vanwege de ophef tijdelijk gestopt met de levering van het toestel.

Beide vliegtuigen verongelukten kort na vertrek

De vliegtuigen van Ethiopian Airlines en Lion Air verongelukten kort na vertrek. De piloten hadden vlak daarvoor problemen met de besturing gerapporteerd.

Het Ethiopische ministerie van Transport meldt dat tussen de twee rampen tot dusver "duidelijke overeenkomsten" bestaan. Welke gegevens precies op elkaar lijken, is niet bekendgemaakt. Naar verwachting volgt binnen drie of vier dagen meer informatie.

De zwarte dozen van het gecrashte Ethiopian Airlines-toestel zijn volgens Ethiopië in goede conditie. Het ministerie zegt dat de informatie door zowel de Ethiopische als Amerikaanse autoriteiten is geverifieerd, maar volgens de Verenigde Staten is dat nog niet het geval.

Veel invloed van Boeing op controles

Boeing zou te veel invloed hebben gehad op veiligheidscontroles van nieuwe toestellen van eigen makelij. Medewerkers van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA klaagden al zeven jaar geleden over de verregaande invloed van Boeing op het toezicht.

Een onderzoek van het Amerikaanse ministerie van Transport uit 2012 maakt melding van relatief vrij spel voor Boeing bij inspecties. Niet alleen zou Boeing te weinig verantwoordelijk zijn gehouden, ook FAA-personeel zou kritiek niet hebben durven aankaarten uit angst voor vergelding.

De zorgen dateren volgens ingewijden van voor de ontwikkeling van de gewraakte Boeing 737 MAX-toestellen, waar nu onderzoek naar wordt gedaan.