Indonesië heeft ruim twee maanden nadat het Lion Air-vliegtuig neerstortte in de Javazee de cockpitvoicerecorder gevonden. Naar deze tweede zwarte doos werd vorig jaar wekenlang gezocht.

Agung Nugroho, luitenant-kolonel bij de Indonesische marine, zegt dat "al dagenlang een zwak signaal van de recorder" was gelokaliseerd.

Het apparaat lag onder een dikke modderlaag van ongeveer 8 meter, op zo'n 30 meter diepte in het water. Volgens een woordvoerder van de marine is het apparaat nog intact ondanks een aantal krassen en butsen.

"We kunnen bevestigen dat de CVR om 9.10 uur in de wateren van Tanjung Karawang is gevonden door duikers van de marine", aldus de woordvoerder. De marine was een zoektocht gestart met het KNKT, het Indonesische comité dat over transportveiligheid gaat. Hiertoe werd besloten nadat een eigen zoekactie van Lion Air niets had opgeleverd.

Over de toedracht van het ongeluk bestaat nog altijd veel onduidelijkheid. Onderzoekers hopen dat de cockpitvoicerecorder, die geluiden registreert in de cockpit, meer opheldering kan geven over wat er precies is misgegaan.

Andere zwarte doos al na drie dagen gevonden

De recorder is een van de twee zogenoemde zwarte dozen die cruciaal zijn voor het onderzoek naar een vliegtuigongeluk. De andere zwarte doos werd drie dagen na de crash van het toestel geborgen. Die heeft de vluchtgegevens geregistreerd.

Speciale teams hebben vorig jaar dagenlang naar de cockpitvoicerecorder gezocht. De zoektocht werd bemoeilijkt doordat het geluidssignaal langzaam afnam.

Defecte sensor 

De vrijwel nieuwe Boeing 737 MAX 8 van Lion Air stortte eind oktober 2018 kort na het opstijgen neer in de Javazee. Bij het ongeluk kwamen alle 189 inzittenden om het leven. Indonesische autoriteiten vermoeden dat een specifieke sensor defect was, waardoor onjuiste informatie over luchtstromen werden doorgegeven.

Dit kan leiden tot overtrek, ook wel stall genoemd, waarbij de vleugels hun draagkracht verliezen en het toestel snel daalt of uit de lucht valt. Fabrikant Boeing heeft luchtvaartmaatschappijen en piloten uitgelegd hoe dit met het nieuwe Boeing-toestel kan worden voorkomen.

De KNKT is naar aanleiding van de Lion Air-crash van plan een vlucht te simuleren om het effect van een defecte sensor vast te stellen.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!