De Japanse fabrikant van de trein die onlangs in Taiwan ontspoorde, zegt dat er een ontwerpfout is ontdekt. Waarschijnlijk zat de fout in de bedrading.

Door de fout werd het centrale controlesysteem niet gewaarschuwd nadat een automatische veiligheidsfunctie door de machinist was uitgeschakeld.

De machinist van de trein bekende eerder in een Taiwanese rechtbank dat hij het snelheidscontrolesysteem eigenhandig had uitgeschakeld. Een medewerker van treinbouwer Nippon Sharyo zei dat er geen probleem is met het automatische veiligheidssysteem zelf. Dat systeem is ontworpen om automatisch te remmen als de trein de maximumsnelheid overschrijdt.

Bij het ongeluk op 21 oktober vielen 22 doden en raakten bijna 200 mensen gewond. Het voertuig had volgens onderzoekers een snelheid van ongeveer 150 kilometer per uur op een plek waar 70 kilometer per uur was toegestaan.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!