Heineken belooft meer te gaan doen tegen misstanden die promotiemedewerksters in Afrikaanse landen aan den lijve ondervinden. De bierbrouwer erkent na een verhaal in NRC Handelsblad dat seksuele intimidatie "meer aandacht verdient dan het de afgelopen jaren van ons en andere belanghebbenden heeft gekregen".

Olivier van Beemen onderzocht de activiteiten van Heineken in Afrika en schreef daar een boek over.

In het NRC-artikel meldt hij dat veel promotiemeisjes die bier aan de man brengen te maken hebben met seksueel wangedrag en dat hun werkgevers daar nauwelijks iets tegen ondernemen, of er zelfs aan meedoen. Een deel van de promotiemedewerksters is tegelijk prostituee.

In de krant komt tevens een anonieme oud-medewerker van Heineken in Nigeria aan het woord. Die bevestigt de problematiek. "Seks wordt in Nigeria vaak als een transactie beschouwd, ook bij Heineken."

Heineken laat in een reactie weten dat deze praktijken "volledig indruisen tegen waar we als bedrijf voor staan". Maar omdat de vrouwen in dienst zijn bij externe bureaus is een controle moeilijk, aldus Heineken. "We kunnen echter simpelweg niet toelaten dat bier-promoters tijdens hun werk worden geconfronteerd met ongewenste intimiteiten en misbruik of met prostitutie te maken krijgen."