Voormalig FBI-directeur James Comey staat donderdagmiddag voor de inlichtingencommissie van de Amerikaanse Senaat. Comey twijfelt er niet aan dat hij is ontslagen vanwege het FBI-onderzoek naar Russische inmenging tijdens de presidentsverkiezingen. Volg het verhoor middels ons liveblog.

  • Reden ontslag Comey volgens FBI-directeur wel om Ruslandonderzoek
  • Reden die Trump gaf 'een leugen'
  • Speciale aanklager onderzoekt belemmering van de rechtsgang
  • "Trump leek iets te willen van mij als ik mijn baan wilde houden"
donderdag 8 juni 2017 om 18:43
donderdag 8 juni 2017 om 18:42
Ook Warner bedankt Comey en benadrukt de ernst van de situatie. Burr beindigt de bijeenkomst.
donderdag 8 juni 2017 om 18:40
Voorzitter Burr neemt het woord weer. Hij bedankt Comey voor zijn openheid en zijn dienst voor het land.
donderdag 8 juni 2017 om 18:39
donderdag 8 juni 2017 om 18:33
donderdag 8 juni 2017 om 18:32
Woordvoerder Sarah Huckabee Sanders van het Witte Huis laat weten dat Trump "zeker geen leugenaar is."
donderdag 8 juni 2017 om 18:32
Comey: "Het onderzoek is denk ik nog steeds gaande. Ik ben weg, maar het was nog bezig toen ik werd ontslagen."
donderdag 8 juni 2017 om 18:30
donderdag 8 juni 2017 om 18:30
Senator John McCain (R) is aan de beurt.
donderdag 8 juni 2017 om 18:29
Reed: "Denk je dat Trump de inmenging van Rusland probeert te bagataliseren?" Comey: "Als Amerikanen de Russen hebben geholpen is dat een zeer grote zaak. Ik weet zeker dat speciaal aanklager dat gaat aantonen."
donderdag 8 juni 2017 om 18:26
Het Witte Huis laat ondertussen weten dat Trump blij is dat Comey heeft bevestigd dat er geen onderzoek loopt naar de president zelf.
donderdag 8 juni 2017 om 18:24
Senator Jack Reed (D) is nu aan de beurt:
donderdag 8 juni 2017 om 18:21
Cornyn stelt vooral vragen over de email-affaire rond Hillary Clinton. "Had daar ook een speciale aanklager voor aangesteld moeten worden?" Comey: "Ja dat was een optie geweest."
donderdag 8 juni 2017 om 18:18
Cornyn: "Als je een onderzoek weg wil laten gaan, is het ontslaan van de FBI-directeur dan een goed idee?" Comey: Ik denk het niet, maar ik ben partijdig want ik werd ontslagen. Het onderzoek ging echter gewoon door."
donderdag 8 juni 2017 om 18:16
Senator John Cornyn (R) is aan de beurt.
donderdag 8 juni 2017 om 18:15
Volgens Comey wekte Sessions de indruk dat hij 'niets kon doen' toen de FBI-baas hem vroeg om hem 'nooit meer alleen te laten met Trump'.
donderdag 8 juni 2017 om 18:14
Harris stelt vooral vragen over minister van Justitie Sessions, die zich terug heeft getrokken uit het Rusland-onderzoek. Comey weet niet in hoeverre dat is gebeurd en of Sessions zich daarna nog heeft bemoeid met het onderzoek.
donderdag 8 juni 2017 om 18:11
Comey voor de Senaatscommissie. Beeld: AFP.
donderdag 8 juni 2017 om 18:10
Harris stelt een aantal vragen over het Rusland onderzoek, waar Comey geen antwoord op wil geven omdat het onderzoek nog gaande is.
donderdag 8 juni 2017 om 18:09
Senator Kamala Harris (D) is aan de beurt.
donderdag 8 juni 2017 om 18:07
Cotton wil weten of Flynn Comey of de FBI ooit heeft proberen te misleiden. Comey: "Daar wil ik niet te veel op ingaan, maar dat was wel de reden voor een FBI-onderzoek."
donderdag 8 juni 2017 om 18:05
Cottton wil weten of leden van het campagneteam van Trump contact hebben gehad met de Russen. "Dat kan ik hier niet beantwoorden."
donderdag 8 juni 2017 om 18:04
Cotton: "Denk je dat Trump samenwerkte met de Russen?" Comey: "Ik weet niet of ik dat in deze openbare zitting moet bespreken. Sowieso zal het onderzoek dat moeten uitwijzen."
donderdag 8 juni 2017 om 18:02
Cotton wil weten Comey ooit eerder bij iemand gesprekken opschreef. Comey: "Nee."
donderdag 8 juni 2017 om 18:01
Senator Tom Cotton (R) is aan de beurt.
donderdag 8 juni 2017 om 18:00
donderdag 8 juni 2017 om 17:59
Manchin: "Zou je ook ontslagen zijn als Clinton president zou zijn?" Comey: "Geen idee."
donderdag 8 juni 2017 om 17:59
Comey: "Trump belde me een keer op om te zeggen dat ik fantastisch werk verricht."
donderdag 8 juni 2017 om 17:58
Manchin wil weten wat Comey op dit moment aanbeveelt: "We moeten met beide partijen blijven samenwerken."
donderdag 8 juni 2017 om 17:57
Comey: "Als mijn gesprekken met de president opgenomen zijn is dat prima."
donderdag 8 juni 2017 om 17:57
Manchin: "Heeft de president ooit gevraagd waar de Russen mee bezig zijn?" "Comey: "Er is ooit een briefing geweest waarop we onze bevindingen deelden. Daarna niet meer. We praten hier over een buitenlandse mogendheid die manier wil beïnvloeden waarop we stemmen. Ze willen ons ondermijnen. Ze willen het kapotmaken. Ze vinden onze positie in de wereld niet leuk."
donderdag 8 juni 2017 om 17:54
Senator Joe Manchin (D) is nu aan de beurt.
donderdag 8 juni 2017 om 17:52
Lankford: "Zijn er veel verhalen in de pers geweest die inhoudelijk niet klopten over het Rusland onderzoek?" Comey: "Ja er waren meerdere verhalen die van geen kant klopten."
donderdag 8 juni 2017 om 17:52
donderdag 8 juni 2017 om 17:50
Lankford: "Als Trump een FBI-onderzoek zou willen stoppen, hoe zou hij dat dan doen?" Comey: "De president kan in theorie een opdracht geven om dat te doen. Dat kan op meerdere manieren."
donderdag 8 juni 2017 om 17:49
Lankford wil weten of Trump na zijn eerste gesprek over Flynn of iemand anders nog eens over hetzelfde onderwerp iets heeft gevraagd. Volgens Comey niet.
donderdag 8 juni 2017 om 17:48
Lankford vraagt of Comey zelf of de mensen aan wie hij ze gegeven heeft nog kopieën heeft van zijn memo's. Hij wil dat de commissie ze ontvangt.
donderdag 8 juni 2017 om 17:46
Senator James Lankford (R) is aan de beurt.
donderdag 8 juni 2017 om 17:44
King: "Als de president in de Oval Offfice iets zegt te hopen of suggereert, moet je dat dan zien als een opdracht." Comey: "Ja zo zie ik het wel ja."
donderdag 8 juni 2017 om 17:42
Comey: "Ik heb de president zelf nooit gebeld of op communicatie aangedrongen."
donderdag 8 juni 2017 om 17:40
King: "Poetin is een opportunist." Comey: "Ik denk dat dat een reëele beschrijving is."
donderdag 8 juni 2017 om 17:40
King wil weten of de Russen zich nog een keer met de verkiezingen gaan bemoeien. Comey: "Zeker weten. Ze komen terug."
donderdag 8 juni 2017 om 17:39
Senator Angus King (D) is nu aan de beurt.
donderdag 8 juni 2017 om 17:37
Blunt wil vooral weten waarom Comey niets heeft gedaan na zijn interacties met Trump. Comey zegt dat hem dat op dat moment het beste leek en dat het later nog wel een keer ter sprake zou komen.
donderdag 8 juni 2017 om 17:36
donderdag 8 juni 2017 om 17:32
Senator Roy Blunt (R) is aan de beurt.
donderdag 8 juni 2017 om 17:30
Comey over waarom we hem wel moeten geloven: "Je moet naar het hele plaatje kijken. Waarom stuurde hij iedereen die er bij moest zijn uit de Oval Office om alleen met mij te praten?"
donderdag 8 juni 2017 om 17:28
Heinrich: "Heb je hier ooit met de president over gesproken?" Comey: "Nee. Wel met Obama." Heinrich: "Vond je dat niet raar?" Comey: "Dat kan ik niet beoordelen."