De zwarte dozen van het vorige maand neergestorte passagiersvliegtuig van EgyptAir zijn zo zwaar gehavend dat het ''veel tijd en moeite'' zal vergen ze uit te lezen. 

Het onderzoek kan nog weken duren, zeggen bronnen in de Egyptische onderzoekscommissie die zich over de toedracht van de ramp heeft gebogen.

De recorders met vluchtgegevens en die met cockpitgesprekken zijn inmiddels geheel gedroogd en kunnen nu worden getest. De onderzoekers zijn erin geslaagd de geheugenkaarten uit de apparaten te halen en deze zullen binnen enkele uren gerepareerd zijn. Daarna zal duidelijk worden of het direct mogelijk is om data uit de geheugenkaarten te lezen.

De Airbus A320 van EgyptAir was op 19 mei onderweg van Parijs naar Caïro met 66 mensen aan boord toen het tussen Kreta en Alexandrië in de Middellandse Zee stortte.

Technisch mankement

Naar de toedracht van de vliegramp is het nog gissen. Luchtvaartdeskundigen achten een technisch mankement waarschijnlijker dan boze opzet.

Uit vluchtgegevens is wel gebleken dat vlak voor het neerstorten van het vliegtuig het rookalarm is afgegaan. Er zou rook en hitte zijn gesignaleerd bij een raam naast de co-piloot en in het toilet achter de cockpit.