Voor de Vlaamse kust wordt een zanddam aangelegd om olie uit het gezonken Nederlandse vrachtschip Flinterstar tegen te houden. 

Dat hebben de Belgische autoriteiten dinsdag bekendgemaakt, zo meldt de krant Gazet van Antwerpen.

Het is nog niet bekend hoeveel olie uit het vrachtschip in de Noordzee is gelekt. Dit heeft directeur Bart Otto van rederij Flinter dinsdagavond gezegd na inspectie van het schip door duikers. De Flinterstar had 125 ton dieselolie en 427 ton zware olie aan boord, verdeeld over zeker zes verschillende tanks. Duidelijk is dat zeker een tank gescheurd is, maar Otto heeft "goede hoop" dat enkele tanks heel zijn gebleven.

Het aanspoelen van de olie is het meest pessimistische scenario. Of dat inderdaad gebeurt, hangt af van onder meer de windrichting. Met de bouw van de zanddam wordt rond 22.00 uur dinsdagavond begonnen. Woensdag om 10.00 uur moet deze klaar zijn, ruim voor het tijdstip dat de olie eventueel de kust bereikt, zo schrijft de krant.

e dam moet het natuurgebied Het Zwin beschermen, dat deels in België en deels in Nederland ligt. De Belgische autoriteiten nemen de kosten van deze operatie voor lief om een milieuramp te voorkomen, aldus gouverneur Carl Decaluwé van de provincie West-Vlaanderen.

Inspectievlucht

Duikers hebben dinsdagmiddag en -avond voor de kust van België geprobeerd om de schade vast te stellen aan het gezonken vrachtschip Flinterstar. Ook keken ze hoe het schip, dat stabiel en niet in de weg ligt, het beste is te bergen. De balans wordt op zijn vroegst woensdag opgemaakt, zegt directievoorzitter Bart Otto van rederij Flinter dinsdagavond.

Rijkswaterstaat voert woensdagochtend vanaf 07.00 uur een inspectievlucht uit boven de Noordzee om in kaart te brengen hoe de gelekte olie zich verspreid. Op basis van die informatie en modellen die rekening houden met windrichting en zeestroming, wordt een behandelplan opgesteld, aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat dinsdagavond.

Die liet tevens weten dat het oliebestrijdingsvaartuig Arca van Rijkswaterstaat inmiddels in de Vlaamse haven Zeebrugge is gearriveerd om de Belgen te helpen bij het opruimen van de olie. Rijkswaterstaat helpt ook bij de aanleg van een zanddam. Ook de provincie Zeeland is bij het project betrokken.

Video: Inspectie van het gezonken vrachtschip Flinterstar

Inspectie in oktober van gezonken vrachtschip Flinterstar
Inspectie in oktober van gezonken vrachtschip Flinterstar

Schuldvraag

De directie van Flinter uit Barendrecht laat zich nog niet uit over de schuldvraag, na de aanvaring met een gastanker. "Laten we het erop houden dat we vandaag erg veel geluk hebben gehad. De tanker was immers driemaal zo groot als de Flinterstar", aldus Otto.

Hij zegt dat zijn schip een gat heeft in de achtersteven, waardoor de machinekamer en een deel van de ruimen water maken. Door dat gat stromen ook kleine hoeveelheden olie de Noordzee in. Twee olievlekken, van elk 3 kilometer lengte, drijven naar Nederlandse wateren, melden Belgische autoriteiten. Het schip is met extra ankers in de grond vastgezet om kantelen te voorkomen.

De aanvaring was in de vroege ochtend. Twaalf opvarenden zijn uit het water gered, sommigen moesten naar het ziekenhuis. De Flinterstar van rederij Flinter vervoerde geen gevaarlijke lading. De tanker Al Oraiq, varend onder de vlag van de Marshalleilanden, raakte wel beschadigd, maar lekt geen gas of olie. De tanker is naar Zeebrugge gesleept.