Door de botsing dinsdagochtend vroeg tussen het Nederlandse vrachtschip Flinterstar en een gastanker voor de Belgische kust lopen vele duizenden vogels gevaar.

Door de aanvaring is een oliespoor van anderhalve kilometer lang gesignaleerd en dat is slecht nieuws voor zeevogels en trekvogels die de kust gebruiken als gidslijn om naar zuidelijk gebied te trekken. Daarvoor waarschuwt Vogelbescherming Vlaanderen.

Vooral voor zeevogels zoals alken, jan-van-genten en grote sterns is de olievlek een bedreiging. "Na de olierampen met het schip Erika in 1999 voor de Franse kust en de Tricolor in 2003 voor de Belgische kust hebben we wel heel wat ervaring opgedaan in het opvangen, verzorgen en revalideren van met olie besmeurde vogels", aldus een woordvoerder.

Video: Luchtbeelden van het wrak

Oliespoor

Twee olievlekken uit het gezonken vrachtschip Flinterstar drijven naar Nederlandse wateren. Volgens de West-Vlaamse provinciegouverneur Carl Decaluwé komen twee plassen olie van elk drie kilometer lengte dinsdagavond rond 20.00 uur in het Nederlandse deel van de Noordzee terecht.

Het natuurgebied 't Zwin en de Vlaamse en Nederlandse kust zouden volgens de gouverneur geen gevaar lopen voor aangespoelde olie.

Opruimactie

De Belgische Civiele Bescherming treft voorbereidingen om de olie op zee op te ruimen. De geringe zeegang zou gunstig zijn voor de opruimactie. Nederland heeft een afgevaardigde gestuurd naar het coördinatiecentrum in Oostende.

De Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid meldt dat het in Zeebrugge aanwezig is voor verkennend onderzoek naar het gezonken vrachtschip.

Berging

De directie van rederij Flinter laat dinsdagmiddag met behulp van duikers een eerste inspectie uitvoeren naar de staat van de deels gezonken Flinterstar. Aan de hand van die inspectie wordt in samenspraak met de verzekeraars besloten op welke wijze het Nederlandse schip het beste kan worden geborgen.

Dat zegt directievoorzitter Bart Otto van de rederij. Volgens hem heeft het schip een gat in de achtersteven, waardoor de machinekamer en een deel van de ruimen water maken. Door dat gat stroomt volgens hem ook in kleine hoeveelheden olie de Noordzee in.

''De vraag is of het schip total loss is of nog kan worden gerepareerd'', aldus Otto. Door de ligging van het schip op een zandbank nabij een drukbevaren vaarroute richting de Westerschelde, kan de Flinterstar daar niet lang blijven liggen.

Schuld

Over de schuldvraag wil Otto zich niet uitlaten. Op animatiefilmpjes, onder meer verspreid via reddingsbrigade KNRM aan de hand van de vaarbewegingen, lijkt het alsof de Flinterstar van stuurboord komt en op de vaarroute dus voorrang had.

''Laten we het erop houden dat we vandaag erg veel geluk hebben gehad. De tanker was immers driemaal zo groot als de Flinterstar'', aldus de directievoorzitter. ''De bemanning is gered en doordat er geen harde wind of storm op de kust stond, is er voorlopig geen olie op de stranden terecht gekomen.''