De Nederlandse machinist van de goederentrein die in 2013 was ontspoord bij Gent, is onlangs overleden. 

Daardoor moet het onderzoek van justitie naar de treinramp mogelijk worden gestopt en wordt er misschien nooit een schuldige aangewezen. Dat heeft de Belgische overheid geschreven in een brief aan alle betrokkenen. De brief kwam vrijdag naar buiten in Belgische media.

De machinist negeerde bij Wetteren een sein. Hij reed met 84 kilometer met uur op een wissel af, terwijl hij maar 40 mocht rijden. Daardoor liep de trein uit de rails. Zeven wagons met chemicaliën kantelden.

Een deel van de inhoud kwam in een gracht langs het spoor terecht. Toen het water dreigde te overstromen, werd het weggepompt naar de riolering. Een omwonende stierf door de giftige dampen, ongeveer honderd mensen raakten gewond. Bijna 2000 mensen werden geëvacueerd.

De trein was onderweg van het rangeerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht via Gent-Zeehaven naar Terneuzen. In de wagons zat het giftige acrylnitril.

De machinist stierf aan complicaties na een medische ingreep. Volgens zijn werkgever DB Schenker was er geen verband tussen de ingreep en het treinongeluk.