De kleine Duitse vakbond voor machinisten GDL moet de sinds dinsdag stakende leden uit eigen zak betalen. 

De bond kan geen aanspraak maken op steun uit de stakingskassen van vakcentrale DBB, schrijven Duitse media woensdag.

Volgens de krant Bild heeft het bestuur van de vakcentrale de vraag om geld afgewezen en kost de jongste staking GDL per dag een slordige 200.000 euro.

Machinisten legden afgelopen jaar verscheidene keren het werk neer. DBB en GDL hoestten daarbij al 8 miljoen euro op. De vakcentrales steunt de staking overigens wel.

''We staan achter de doelen van GDL. Als je aan de onderhandelingstafel niet verder komt, zijn daar altijd twee kampen verantwoordelijk voor'', aldus de voorzitter van de DBB.

Intercity's

Door de treinstaking in Duitsland valt woensdag ongeveer twee derde van de intercity's uit. In het regionale vervoer is de staking minder voelbaar, aldus Duitse media. Miljoenen mensen hebben last van de staking. 

De werkonderbreking in het passagiersvervoer begon woensdagochtend rond 2.00 uur. De staking in het goederenvervoer kwam dinsdag al op gang. De machinisten eisen onder meer meer loon en een inkorting van de werkweek.

Video: Duitse machinisten weer aan het staken

File-record

De staking van Duitse machinisten had volgens verkeersexperts op geen slechter moment kunnen komen. Voor vrijdag vrezen ze recordfiles. ''Alle ingrediënten zijn er'', zegt filedeskundige Michael Schreckenberg van de universiteit Duisburg-Essen.

De vrijdag voor Pinksteren is normaal gesproken al de dag met de meeste files van het jaar en daar komt de staking bovenop. De meeste vakantiegangers gaan die dag al rijden omdat het anders niet loont, aldus Schreckenberg. Op de automobilisten komt iets af ''wat we nog nooit gehad hebben''.