Duitse treinreizigers moeten rekening houden met een nieuwe staking van de treinmachinisten. 

Nieuwe onderhandelingen tussen Deutsche Bahn, de Duitse NS, en de machinistenbond GDL hebben niet tot toenadering geleid, meldde de GDL zondag. De bond beraadt zich op nieuwe stappen.

De onderhandelingen begonnen vrijdag in Berlijn en werden zaterdagavond zonder resultaat afgebroken. Beide partijen geven elkaar daarvan de schuld. De GDL zegt dat de spoorwegen wel akkoord zijn met bemiddeling, maar alleen op hun voorwaarden.

Voorstel

De spoorwegen zeggen op hun beurt dat zij de vakbond een voorstel hebben gedaan om de GDL-machinisten tegemoet te komen. De onderhandelaars van de bond zouden dat voorstel "intelligent en haalbaar'' hebben genoemd, maar het "op politieke gronden'' hebben afgewezen.

De spoorwegen stelden daarop arbitrage voor, maar ook die wees de GDL af, aldus Deutsche Bahn.

Langste staking

Vorige week zondag kwam een einde aan de langste spoorstaking in Duitsland sinds 1994. De machinisten eisen onder meer een hoger loon en een kortere werkweek.

Dat is echter niet de kern van het conflict. Belangrijker is dat de GDL wil dat Deutsche Bahn erkent dat de GDL-leden recht hebben op hun eigen cao. De GDL is kleiner dan de vakbond voor medewerkers van de spoorwegen EVG, waarmee Deutsche Bahn een cao heeft afgesloten. De spoorwegen voelen niets voor twee verschillende cao's voor hun personeel.

Arbeidswet

De machinisten hebben sinds 1 september al zes keer gestaakt. De Bondsdag, de Duitse Tweede Kamer, beslist vrijdag over een nieuwe arbeidswet.

Volgens die wet, die de steun van de regeringspartijen heeft, geldt in bedrijven met meerdere cao's binnen bedrijfsonderdelen alleen de cao die met de vakbond met de meeste leden daar is afgesloten.

Dat betekent dat de GDL in de meeste van de ongeveer driehonderd onderdelen van Deutsche Bahn buitenspel komt te staan, omdat hij daar minder leden heeft dan een andere vakbond.