Al in 2010 stelde de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA vraagtekens bij de geestestoestand van de Duitse copiloot van Germanwings, vijf jaar voordat hij een toestel bewust liet neerstorten. 

Dat meldt de New York Times woensdag.

De piloot brak in 2009 zijn opleiding tot beroepsvlieger af vanwege een depressie. Later in dat jaar pakte hij die studie weer op. Om die af te ronden, moest hij in de Amerikaanse staat Arizona vliegen.

De FAA vroeg zich destijds af of ze de copiloot een licensie moest geven om in de Verenigde Staten te vliegen. Maar volgens doktoren was hij volledig hersteld van een depressie in 2009.

Dat strookt met eerdere berichtgeving van het Duitse blad Bild. Experts bevonden de jonge vlieger fit genoeg om te vliegen, maar stelden anderzijds ook dat hij blijvend behandeld had moeten worden, schreef het blad.

Volgens de New York Times is er bovendien bewijs dat de man probeerde de FAA te misleiden. In eerste instantie kruiste hij het vakje 'nee' aan, toen hij op een formulier werd gevraagd of hij ooit behandeld was voor psychische aandoeningen. In een bijgesloten stuk wordt gerefereerd aan die vraag en staat ''veranderd van N naar Y (van nee naar ja).

De Duitse copiloot verzweeg voor zijn werkgever Germanwings dat hij begin dit jaar opnieuw onder behandeling stond van een psychiater en een neuroloog.

Het toestel van Germanwings vloog op 24 maart tijdens een vlucht van Barcelona naar Düsseldorf tegen een berg in Zuid-Frankrijk waardoor 150 mensen de dood vonden.

Kort na de ramp werden in het huis van de copiloot verscheurde doktersverklaringen gevonden.