Wetenschappelijke vakken als wiskunde en natuurkunde raken in de verdrukking in het Britse basisonderwijs. Op de scholen wordt niet de geadviseerde twee uur per week besteed aan de vakken.

Uit een studie van de Confederatie van Britse Industrie (CBI) blijkt dat de wetenschap bij de basisscholen niet hoog in het vaandel staat, meldt de BBC vrijdag.

Een derde van de 260 ondervraagde leerkrachten zegt te weinig vertrouwen te hebben voor het onderwijzen van wetenschap. Zo'n 36 procent van de onderzochte scholen komt niet aan het minimum van twee uur per week. Bij ruim 7 procent van de scholen wordt er zelfs minder dan een uur aandacht aan besteed.

CBI-directeur John Cridland is bezorgd over de resultaten. "Hoe kunnen we de toekomstige generatie wetenschappers en ingenieurs inspireren, als we geen hoogstaande en inspirerende lessen geven in het basisonderwijs?"

Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs noemt het rapport "nonsens''. Er zijn juist meer kinderen dan ooit die de vakken volgen, aldus de woordvoerder.