De Europese organisatie voor de veiligheid heeft er eerder dit jaar bij de Oekraïense autoriteiten niet op aangedrongen om het luchtruim te sluiten voor passagiersvluchten.

Eurocontrol zou dat gedaan hebben enkele dagen voor de ramp met vlucht MH17, meldt de Britse krant The Sunday Times zondag.

Maar de organisatie zegt maandag in een reactie dat hier niets van waar is. Eurocontrol heeft naar eigen zeggen niet de bevoegdheid om de autoriteiten van een bepaald land te adviseren over de veiligheid van het luchtruim.

"De beslissing om het luchtruim te sluiten is altijd de verantwoordelijkheid van het land zelf", aldus de organisatie. 

Direct na de vliegramp met MH17 op 17 juli werd het luchtruim boven Oekraïne gesloten voor luchtverkeer. Daarvoor was het luchtruim beperkt opengesteld vanwege de onrust in het land.

Eén-op-één

Volgens The Sunday Times zou er door Eurocontrol één-op-één zijn gepraat met de Oekraïense verkeersleiding over de mogelijke dreiging van het vliegverkeer. Het luchtruim was alleen tot een hoogte van 9.700 meter gesloten. 

Het toestel van Malaysia Airlines vloog op zo'n 10.000 meter hoogte toen het op 17 juli uit de lucht werd geschoten. Daarbij kwamen alle 298 inzittenden, onder wie 196 Nederlanders, om het leven. Het onderzoek naar de vliegramp loopt nog.

Dossier MH17 | Chronologie van de vliegramp