In een poging een spoor te vinden van Malaysia Airlines vlucht MH370, die in maart dit jaar spoorloos verdween, stellen onderzoekers een nieuw model op om te kunnen voorspellen waar mogelijke wrakstukken zouden kunnen aanspoelen.

Met een dergelijk model kan het zoekgebied aanmerkelijk worden uitgebreid om eventuele aangespoelde delen van de Boeing 777 te vinden, aldus de Australische onderzoeksleider Peter Foley.

Het toestel van Malaysia Airlines met 239 mensen aan boord ligt mogelijk op de oceaanbodem ten westen van Australië. Een grote internationale missie is opgetuigd om resten van het vliegtuig te vinden, maar tot nog toe zonder resultaat.

Het nieuwe 'drijfmodel' wordt ontwikkeld naast de zoektocht op en onder water. Volgens Foley komen er minstens één keer per week meldingen binnen van aangespoelde resten, maar die waren tot nog toe niet van de Boeing.

Nederlandse bedrijf

Onderzoekers van onder meer het Nederlandse bedrijf Fugro zoeken ondertussen met schepen de oceaanbodem ten zuidwesten van de Australische stad Perth af. Tot nog toe is een slordige 6.900 vierkante kilometer bekeken.

Foley is overtuigd dat het toestel gevonden zal worden. "We hebben een goed gebied afgebakend en we geloven dat we de goede zoekmethoden gebruiken om de resten te vinden." De mensen die zoeken zijn "vol vertrouwen" en het moreel is "extreem goed", ging hij verder.

'Geen onenigheid'

Foleys hoogste baas Martin Dolan ontkende dinsdag dat er onenigheid zou zijn tussen de onderzoekende teams over waar er precies gezocht moet worden, zoals The Wall Street Journal onder meer meldde.

"Er is geen meningsverschil, er worden alleen verschillende modellen gehanteerd." Dat zou volgens hem de verklaring zijn waarom er momenteel in twee kerngebieden wordt gezocht.

De financiering wordt mogelijk wel een probleem, aldus Dolan. Van het complete nu afgebakende gebied waar het toestel mogelijk is neergekomen, kan misschien maar 80 procent worden onderzocht voordat het geld op is.