Strafrechtelijk onderzoek MH17 niet voor 2016 afgerond

Het strafrechtelijk onderzoek naar de vliegramp met Malaysia Airlines vlucht MH17 neemt zeker nog heel 2015 in beslag en duurt misschien nog langer.

Dat zegt Fred Westerbeke, hoofdofficier van justitie van het landelijk parket van het Openbaar Ministerie (OM), in een interview met het Duitse tijdschrift Der Spiegel.

De onderzoeker trekt in het gesprek een vergelijking met de aanslag in 1988 op de PanAm Boeing boven het Schotse Lockerbie.

''Toen heeft het drie jaar geduurd voordat de verantwoordelijken bij naam konden worden genoemd'', aldus Westerbeke. ''Daarmee bedoel ik niet dat het bij vlucht MH17 ook zo lang moet duren, maar men heeft een lange adem nodig.''

Dat het op de rampplek te gevaarlijk is voor onderzoekers, helpt de zaak niet. Westerbeke denkt niet dat er veel kans is dat er dit jaar nog mensen naartoe kunnen. ''Daarom werken we samen met de OVV (Onderzoeksraad Voor Veiligheid) met een plan B. Als we zelf niet op de plaats van de crash kunnen komen, moeten we op een andere manier de wrakstukken hierheen brengen.''

De onderzoekers hebben veel materiaal verzameld, maar sluitend bewijs is er nog niet.

''Als je in de kranten kijkt dan lijkt het er altijd op dat het helemaal duidelijk is wat er met het vliegtuig is gebeurd en wie de schuldige is. Maar als we iemand echt voor het gerecht willen halen, hebben we bewijzen nodig en meer dan een gesneden stuk uit een telefoongesprek van internet of foto's van de rampplek. Daarom kijken we niet alleen naar één scenario maar naar meerdere.''

Satellietbeelden

Volgens Westerbeke hebben de onderzoekers in ieder geval niet genoeg satellietbeelden van allerlei landen om daar sluitende conclusies uit te trekken. ''We weten niet zeker of we alles al hebben gekregen, of dat er meer is, materiaal dat mogelijk nog specifieker is. We zijn weer in contact met de Verenigde Staten om satellietbeelden te krijgen.''

Onlangs verscheen in Duitse media het bericht dat het Duitse parlement zou zijn ingelicht over belangrijke details over de ramp, aan de hand van satellietbeelden en verschillende foto's van de Duitse inlichtingendiensten.

Pro-Russische rebellen

Daaruit zou blijken dat het toestel door pro-Russische rebellen uit Oost-Oekraïne met een Buk-raket uit de lucht zou zijn geschoten. Het Nederlandse kabinet weigert zich vooralsnog uit te laten over de toedracht van de ramp. Coalitiepartijen VVD en PvdA vonden de hoorzitting waar de oppositie om vroeg dan ook  niet nodig.

Om de Russische claim te onderzoeken, wendt het team zich tot Moskou voor radardata. ''We bereiden een rechtshulpverzoek voor waarin we Moskou om informatie vragen die voor ons van belang kan zijn.''

Onderzoeksraad

Naast het onderzoek naar de toedracht van de ramp, loopt ook nog een onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). In een tussentijds rapport concludeerde de OVV dat MH17 in de lucht van buitenaf is doorboord door een groot aantal metalen objecten met hoge snelheid. Het woord raket werd niet genoemd. Ook wees de raad geen schuldige aan.

Bij de vliegtuigramp op 17 juli in Oost-Oekraïne kwamen 298 mensen om het leven, onder wie 196 Nederlanders. Tot nu toe zijn 284 lichamen geïdentificeerd.

Dossier vliegramp | Chronologie vliegramp l Het conflict in Oost-Oekraïne

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie