De ramp met de veerboot in Zuid-Korea is mede veroorzaakt doordat het schip zwaar overbeladen was en de lading niet goed was vastgemaakt.

Dat hebben Zuid-Koreaanse onderzoekers bekendgemaakt, meldt CNN.

De veerboot Sewol zonk op 16 april. Bij de ramp kwamen bijna 269 personen om het leven. In totaal waren er 467 mensen aan boord toen het schip kapseisde. Een kleine 40 mensen worden nog vermist. 179 anderen overleefden de ramp.

Volgens de Koreaanse autoriteiten woog de lading van het schip twee keer zo veel als de toegestane limiet. Eerder was al bekend dat Sewol regelmatig overbeladen heeft gevaren. 

Bovendien was de lading op 16 april niet goed vastgebonden, wat ervoor zorgde dat het schip snel kapseisde, aldus hoofdaanklager Yang Joong-jin.

"De bindmiddelen die de lading stabiel hadden moeten houden hingen slap en enkele bemanningsleden wisten niet eens hoe ze die moesten gebruiken", voegde Yang toe.

Veiligheidsredenen

Sinds het opnieuw ingerichte schip in maart 2013 weer in de vaart kwam, maakte het vice versa 394 tochten tussen Incheon en het eiland Jeju. Op 246 van die vaarten werd de limiet van 895 ton overschreden, mogelijk zelfs vaker.

Bij de 148 overige vaarten werd op een keer na nul vracht opgegeven. Passagiersschepen zijn niet verplicht hun vracht op te geven bij de haven, die deze gegevens alleen verzamelt voor statistische doeleinden en niet om veiligheidsredenen.

3273 ton vracht

Op 136 vaarten had de Sewol meer dan 2.700 ton vracht aan boord en op 12 vaarten zelfs meer dan 3.200. Op de laatste tocht vervoerde de Sewol 3.273 ton vracht, zei Moon Ki-han van de belader, Union Transport Co.

Kapitein Lee Joon-seok gaf echter een veel kleinere lading op, zei een medewerker van de kustwacht, namelijk 150 auto's en bijna 600 ton goederen. Daarmee zou hij beneden de limiet van 895 ton zijn gebleven. De opgave klopt echter duidelijk niet, want de kustwacht heeft in het water 180 auto's geteld.

Meeste ongevallen

De reder van het schip had de afgelopen vijf jaar sowieso de meeste ongevallen van alle Zuid-Koreaanse passagiersscheepvaartbedrijven. Dat blijkt uit cijfers van de Zuid-Koreaanse overheid, aldus lokale media woensdag.

De firma werd echter nooit voor de ongevallen bestraft en kon daardoor vorig jaar nog te boek staan als een van de beste rederijen van het land.