Sinds vlucht MH 370 van de radar verdween, gist iedereen naar wat er heeft plaatsgevonden. Het wrak is niet gevonden, en essentiële gegevens uit de zwarte doos zijn daarom niet beschikbaar. Toch is de zwarte doos een uitstekend systeem. 

Dat zeggen luchtvaartkenners Benno Baksteen en Hans Heerkens in een gesprek met NU.nl. Ze erkennen dat het systeem oud is, maar benadrukken dat de zwarte doos nagenoeg altijd wordt teruggevonden, met data die bruikbaar is. 

"Zelfs bij de airbus A330 is de zwarte doos uit de oceaan opgedoken [ongeluk in 2009, zwarte doos werd pas twee jaar later gevonden, red.]", aldus Heerkens. In het toestel van El-Al dat zich in 1992 in twee flats in de Bijlmer boorde, werd de voicerecorder - een van de twee onderdelen van de zwarte doos - van de cockpit niet teruggevonden, maar bestond de twijfel of deze überhaupt aan boord was.

Zwarte dozen zijn "enorm sterk", zegt Baksteen. Ze kunnen bijvoorbeeld minstens dertig dagen lang in zout water liggen en extreme hitte verduren zonder dat de data verloren gaat. 

Het wrak van een neergestort vliegtuig moet bovendien toch altijd gevonden worden, dus er hoeven ook geen extra inspanningen te worden verricht om de zwarte doos te vinden.

Duur

Daarnaast benadrukken de luchtvaartkenners dat het ontzettend duur is om over te schakelen op een nieuw systeem.

Op dit moment bestaat er al een datalink-systeem waarmee gegevens, bijvoorbeeld statusrapporten, met enige regelmaat elektronisch van het vliegtuig naar de grond worden verzonden.

In theorie is het volgens Baksteen mogelijk dat dat systeem wordt uitgebreid tot een volledige vervanging van de zwarte doos, maar het lijkt er volgens hem niet op dat daar nu al een wens voor is. Hij is zelf ook niet van mening dat overstappen op een nieuw systeem een urgente zaak is. 

Conservatief

Heerkens denkt wél dat er intensief aan vervanging van het systeem wordt gewerkt. "Maar de luchtvaartsector is conservatief", aldus Heerkens: een nieuw systeem moet eerst waterdicht zijn en uitvoerig getest worden.

Bepaald moet worden hoe vaak het systeem gegevens naar de grond verzendt, en welke gegevens. Vervolgens zal het systeem eerst langdurig getest worden naast het bestaande systeem. 

Bekijk de vluchtroute van vlucht MH 370:

Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Vijf dingen die u moet weten over vlucht MH 370

Alle berichten over het vermiste vliegtuig