Gevechtsvliegtuigen van de Vietnamese luchtmacht hebben op zee twee grote olievlekken waargenomen die mogelijk afkomstig zijn van het passagiersvliegtuig van Malaysia Airlines dat in de vroege uren van zaterdag van de radar verdween.

De olievlekken, elk zo'n vijftien kilometer lang en tien kilometer breed, werden gezien voor het zuidelijkste puntje van Vietnam. Volgens de regering ontstaan door weggelekte brandstof van neergestorte vliegtuigen doorgaans vergelijkbare olievlekken. 

De Boeing 777 van Malaysia Airlines was onderweg van Kuala Lumpur naar Peking toen het contact met het toestel verdween. Boven Noord-Vietnam verdween het toestel van de radar. Aan boord bevonden zich 239 mensen, onder wie een Nederlander. Het zou gaan om een 50-jarige vrouw uit Amersfoort.

Een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigde zaterdagmiddag dat er een Nederlander op de passagierslijst staat. Over geslacht, leeftijd of woonplaats van de betreffende persoon doet het ministerie geen mededelingen.

Eerder meldde Malaysia Airlines zelf al dat er een 50-jarige Nederlandse vrouw aan boord van de verdwenen Boeing 777 was. Het ministerie is volgens de woordvoerder bezig contact te leggen met de familie.

Reddingsschepen

Aangenomen wordt dat het vliegtuig in zee is gestort. Er is nergens een wrak gevonden en het vliegtuig kan nu, ruim twaalf uur nadat het opsteeg, ook niet meer in de lucht zijn omdat daar niet genoeg brandstof voor aan boord was.

De Zuid-Chinese Zee, waar het vliegtuig verdween, is vaak onderwerp van conflict. Vooral tussen China en de Filipijnen bestaat onenigheid over welke stukken bij welk land horen. De ruzies lijken even vergeten nu de verschillende landen in de regio samen hun best doen het wrak van het vliegtuig zo snel mogelijk te vinden.

China heeft twee reddingsschepen gestuurd. De Filipijnen stuurden drie vliegtuigen van de luchtmacht en drie patrouilleschepen van de marine om te helpen met zoeken.

Zaterdagavond (Nederlandse tijd) liet de Amerikaanse marine weten een oorlogsschip te sturen om de zoektocht te versterken, dat meldt persbureau AP

Passagiers

Er is zaterdag onduidelijkheid ontstaan over de passagierslijst van het vermiste vliegtuig van Malaysia Airlines. Het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken liet weten dat er geen Italianen aan boord waren, terwijl er wel eentje op de lijst stond. Een Oostenrijker die op de lijst staat is veilig in zijn thuisland.

Van de Oostenrijker is het paspoort twee jaar geleden gestolen, liet de minister van Buitenlandse Zaken weten. 

Zwarte dozen

Het vinden van een vliegtuig dat in zee is gestort kan lang duren. De zwarte dozen, die vluchtgegevens bijhouden, zenden ultrasone signalen uit die ook onder water kunnen worden opgevangen.

Onder goede omstandigheden komen die signalen honderden mijlen ver, maar als ze in een wrak liggen wordt het bereik al minder. Als het wrak ook nog in een geul onder water ligt, wordt het bereik nog verder beperkt.

Een vlucht van Air France verdween bijvoorbeeld in 2009 boven de Atlantische Oceaan terwijl het op weg was van Rio de Janeiro naar Parijs. Enkele wrakstukken en lichamen werden in de weken daarna gevonden, maar het duurde bijna twee jaar voordat het wrak van de Airbus 330 en zijn zwarte dozen werden gevonden en geborgen.

Familieleden

Familieleden van Chinese inzittenden van de vermiste Boeing 777 zijn boos op Malaysia Airlines. Ze hebben zaterdag in Peking zeer emotioneel gereageerd omdat ze vinden dat de luchtvaartmaatschappij ze niet goed op de hoogte houdt.

''Er is hier niemand van Malaysia Airlines. We willen iemand zien. Ze hebben ons niet eens een passagierslijst gegeven!'', aldus een Chinese man. ''Ze behandelen ons slechter dan een hond'', zei iemand anders.

De familieleden zijn naar een hotel gebracht vlakbij de luchthaven van Peking. Ze moesten daar in een zaal wachten op informatie. Op een gegeven moment stormden enkele tientallen mensen naar buiten; woedend omdat ze nog niets hadden gehoord.