De Inspectie Leefomgeving en Transport  gaat de aanvaring tussen een schip van actiegroep Sea Shepherd en een Japanse walvisvaarder onderzoeken.

Het Japanse kabinet vroeg maandag om actie van Nederland naar aanleiding van de botsing, die zondag ten zuiden van Nieuw-Zeeland in wateren niet ver van de Zuidpool gebeurde.

Het schip - de Bob Barker - vaart onder Nederlandse vlag. Ook het ministerie van Veiligheid en Justitie is op de hoogte gesteld van de gebeurtenis. De inspectie gaat kijken of er conform de maritieme regels is gehandeld, aldus het ministerie van Buitenlandse Zaken. Ook zal Japan om informatie worden gevraagd. Sea Shepherd heeft al informatie gegeven.

Volgens de Japanners heeft Sea Shepherd zich schuldig gemaakt ''aan buitengewoon gevaarlijke sabotageactiviteiten''. Ze betitelen de actie als gevaarlijk en niet te rechtvaardigen. De Bob Barker ramde het Japanse 'harpoenschip' opzettelijk, stelt Tokio.

Kapitein

Kapitein Peter Hammarstedt van de Bob Barker bestrijdt die lezing. Hij zei dat schepen van Sea Shepherd zonder enige aanleiding werden aangevallen door Japanse schepen. De Australische minister van Milieu, Greg Hunt, heeft maandag aangekondigd daar een onderzoek naar in te stellen. Aan boord van de verschillende schepen van Sea Shepherd zijn vier Nederlanders.

In 2010 zonk een speedboat van Sea Shepherd na een van de vele botsingen met Japanners. Sea Shepherd vindt dat wat Japan ''onderzoek'' noemt naar walvissen, enkel een excuus is om de walvisvangst voort te zetten ondanks een internationaal verbod. Japan wil dit seizoen 935 dwergwalvissen en 50 vinvissen vangen en doden. Japan jaagt niet op bedreigde soorten, beklemtoont Tokio. Nederland beëindigde overigens de walvisvaart in 1964 en verkocht zijn destijds moderne walvisvaarder aan Japan.

Arctic Sunrise

Afgelopen jaar maakte het onder Nederlandse vlag varende schip Arctic Sunrise van milieubeweging Greenpeace Rusland woedend over een protestactie op zee voor de Russische noordkust. De Russen enterden de Arctic Sunrise in september en hielden de bemanning lang gevangen, naar eigen zeggen nadat ze Nederland herhaaldelijk en tevergeefs hadden gevraagd op te treden tegen het schip van Greenpeace.