Een grote groep piloten van Ryanair vindt dat de Ierse luchtvaartautoriteit IAA een onderzoek moet starten naar de veiligheidscultuur binnen de luchtvaartmaatschappij. 

Dat blijkt uit een maandag naar buiten gebrachte enquête van de Ryanair Pilot Group, een vakorganisatie voor Ryanair personeel.

Ryanair is een Ierse lowbudgetmaatschappij, die ook vanuit Nederland vliegt.

In totaal werden ruim 1000 gezagvoerders en copiloten ondervraagd, meer dan een derde van het totaal dat Ryanair in dienst heeft. Hiervan pleitte maar liefst 94 procent voor nader onderzoek.

Terughoudend

De veiligheidscultuur bij Ryanair zou niet open en transparant zijn. 67 procent van de piloten liet weten dat zij problemen met veiligheid liever niet via het interne ,"vertrouwelijke'' rapportagesysteem van Ryanair melden.

De piloten deinzen ervoor terug om zorgen en kritiek te uiten bij hun werkgever.

Dreigementen

"Wij wilden eerst met een petitie komen, maar de directie van Ryanair kwam daarop onmiddellijk met dreigementen dat elke piloot die zo’n document zou ondertekenen, zou worden ontslagen. Daarom hebben we gekozen voor een anonieme enquête'', aldus Evert van Zwol, voorzitter van de Ryanair Pilot Group.

Hij wijst erop dat het een groot probleem is dat de meldingsbereidheid bij Ryanair zo laag is.

Dat betekent dat als piloten een keer vergeten hun checklist na te kijken of als een lampje niet goed werkt, dit niet altijd wordt aangekaart. Hierdoor circuleert er volgens Van Zwol binnen de luchtvaartmaatschappij onvoldoende informatie over veiligheidsincidenten die zich hebben voorgedaan.

Al langer zijn er zorgen over de manier waarop Ryanair met het personeel omgaat. Piloten zouden ziek moeten vliegen, geen petities van de vakbond mogen tekenen en te weinig brandstof meekrijgen.

Tweede Kamer

In een zitting in de Tweede Kamer afgelopen voorjaar pleitten verschillende experts uit de luchtvaartindustrie daarom voor een grootschalig Europees onderzoek naar veiligheid, ook bij andere luchtvaartmaatschappijen. 

''Bij enkele bedrijven is de veiligheidscultuur absoluut niet op orde'', stelde Steven Verhagen, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers. Roberto Tunzi van de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel stelde te vrezen dat andere bedrijven de slechte voorbeelden uit de industrie lijken te gaan volgen.

Ontkennen

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) heeft daarop in het voorjaar nog om opheldering aan de Ierse autoriteiten gevraagd. De Ieren ontkenden echter dat er bij Ryanair problemen zouden zijn met de veiligheidscultuur. Ook zou er geen sprake van zijn dat de maatschappij te weinig brandstof mee zou nemen op vluchten.

Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport, die in Nederland het luchtvaarttoezicht regelt, worden de vliegtuigen van Ryanair in principe als veilig beschouwd zolang zij een certificering hebben van de Ierse luchtvaartautoriteit.