Het merendeel van de 42 Nederlanders die aan boord zaten van het Italiaanse rampschip Costa Concordia, heeft inmiddels een schadevergoeding ontvangen van de rederij. 

Het cruiseschip kapseisde begin januari 2012 voor de kust van het eilandje Isola del Giglio bij Toscane. In totaal zaten er ongeveer 4200 mensen aan boord, van wie er 32 omkwamen.

Van de 42 Nederlandse zaken heeft letselschadeadvocaat Sander de Lang er 32 behandeld. Al deze dossiers zijn inmiddels afgewikkeld. De laatste zaken zijn in mei afgesloten, zei zijn collega Saskia de Groot dinsdag. Het ging om mensen die psychische klachten kregen en onder behandeling waren om het trauma te verwerken.

Volgens De Groot waren er geen aanwijzingen dat zij een chronische aandoening hadden. Vanwege het belang van de betrokkenen wil zij niet ingaan op de hoogte van de uitgekeerde bedragen.

Overeenkomst

Medio vorig jaar bereikten ongeveer 20 Nederlanders via de Amersfoortse advocaat al een overeenkomst met rederij Costa Cruises. Toen waren ongeveer tien mensen ingegaan op een schikkingsaanbod van 11.000 euro, terwijl tien anderen verder onderhandelden en een betere deal bereikten. Hoe hoog die was, wilde de advocaat ook niet kwijt.

Van de andere tien Nederlanders die aan boord waren, is niet bekend hoe zij hun zaken hebben afgewikkeld. Ze zouden dat mogelijk via familie in het buitenland hebben gedaan.

Zijkant

Terwijl in Italië woensdag het proces tegen kapitein Francesco Schettino begint, ligt het rampschip de Costa Concordia na 18 maanden nog steeds op zijn zijkant voor de Toscaanse kust bij het eiland Isola del Giglio. Na maandenlange voorbereiding zijn twee bedrijven in april begonnen met de berging van het gevaarte van 290 meter lang. Ze denken het schip in september te lichten en in het voorjaar van 2014 naar een haven te slepen.

Vorige week werd duidelijk dat de operatie zeker 500 miljoen euro gaat kosten, twee keer duurder dan eerder was gepland. Een netwerk van verzekeringsbedrijven draagt de kosten.

Arbeiders

Rond de 500 arbeiders en 30 schepen zijn ingezet voor de werkzaamheden. Ze hebben inmiddels zes platforms om het wrak geplaatst die met kabels diep in de bodem zijn verankerd. De platforms moeten het schip stutten als dat wordt opgericht. Het grootste platform weegt 1000 ton, is 32 meter lang en 22 meter hoog.

De Costa Concordia verging op 13 januari 2012 toen het tegen een rots voer, lek raakte en kapseisde. Bij de ramp kwamen 32 opvarenden om het leven. Aan boord waren ongeveer 4200 opvarenden, onder wie 42 Nederlanders.