Er komt geen wegenvignet in België. Op 1 januari 2016 moet wel een kilometerheffing voor vrachtwagens van start gaan. 

Dat schrijft De Morgen dinsdag op basis van verschillende regeringsbronnen.

De Vlaamse regering was volgens de krant nooit enthousiast en nu beseft ook de Waalse regering dat het vignet minder rendabel is dan verwacht. 

De onderhandelaars van de gewesten zouden wel een akkoord hebben bereikt over een kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf 2016, die jaarlijks 1 miljard euro moet opbrengen.

Het akkoord wordt volgens De Morgen waarschijnlijk donderdag goedgekeurd door de Brusselse en door de Waalse regering, en vrijdag door de Vlaamse regering.

Wegenonderhoud

De ANWB vindt het een goede zaak als België inderdaad afziet van het wegenvignet. ''Zoiets moeten we niet doen. Een vignet zou heel veel Nederlanders op kosten jagen zonder dat er iets tegenover staat'', zei een woordvoerder dinsdagochtend.

Volgens de ANWB zou het vignet niet alleen toeristen en vrachtwagenchauffeurs treffen, maar ook Nederlanders die in het grensgebied wonen en werken.

Paniekvoetbal

Volgens de ANWB waren de vignetplannen paniekvoetbal. ''België heeft geld nodig en de automobilist mag dat ophoesten. Met een goede begroting zou het zo moeten zijn dat je de wegen voor elkaar hebt en dat je de buitenlanders niet hoeft te vragen om daaraan mee te betalen.''

De Belgische plannen kwamen in het voorjaar naar buiten. Volgens de ANWB zou een jaarvignet 100 euro kosten. Voor 2 maanden zou de prijs 20 euro zijn en voor 10 dagen zouden automobilisten 7 euro moeten aftikken. De ANWB kondigde daarom actie aan.

Of de kritiek heeft geholpen weet de bond niet, ''maar als je niets zegt, gaat iedereen er mee door en gebeurt wat je niet wilt. Door te zeggen dat we het niks vinden hebben we in elk geval een signaal afgegeven.''

Belachelijk

De Nederlandse verladersorganisatie EVO noemt de plannen voor een kilometerheffing voor vrachtwagens intussen "belachelijk" en wil dat de Belgische onderhandelaars ervan af zien.

De organisatie verwijst naar vergelijkbare plannen in Denemarken, die begin dit jaar werden geschrapt. "De Denen stelden eerder vast dat zo’n systeem te duur is, het rendement te laag ligt en handels- en productiebedrijven deze extra last nu niet kunnen dragen", benadrukt EVO.