Na een dijkbreuk bij de Duitse plaats Fischbeck (Sachsen-Anhalt) is het treinverkeer van de hogesnelheidslijn tussen Hannover en Berlijn en Frankfurt en Berlijn voor onbepaalde tijd stilgelegd.

Dat meldt de Duitse nieuwssite N24 maandag. De IC van Amsterdam naar Berlijn rijdt niet verder dan Hannover.

Vanaf Hannover rijdt er een omgeleide trein naar Berlijn, waardoor er een extra reistijd is van twee uur. NS Hispeed raadt mensen wel af om maandag met de trein te reizen naar Berlijn.

De dijk bij Fischbeck hield het in de nacht van zondag op maandag niet meer en vormt sindsdien een gevaar voor een belangrijke spoorbrug. De breuk is ongeveer 50 meter lang.

Hoe lang de verschillende trajecten nog gesloten zullen blijven is niet bekend, omdat dat afhankelijk is van het hoogwater. Op sommige plekken wordt het treinverkeer omgeleid.

Het distributieonderstation in Maagdenburg schijnt in veiligheid te zijn. Het tranformatorgebouw werd enige tijd bedreigd door het opkomende hoogwater. 1500 Duitse soldaten waren in de stad aan het werk om de elektriciteitsvoorziening tegen het water te beschermen.

De wateroverlast in Duitsland, die afgelopen weekeinde vooral de deelstaat Saksen-Anhalt teisterde, rukt verder op naar het noorden. Maandag is wegens de verwachte hoge waterstand in de rivier de Elbe de oude binnenstad ontruimd van de stad Lauenburg in de deelstaat Sleeswijk-Holstein.

Binnenvaartschepen

De meeste Nederlandse binnenvaartschepen die sinds vorige week stillagen door het hoogwater in Duitsland, zijn weer in beweging. Dat stelt directeur Erik van Toor van de Binnenvaart Branche Unie maandag. Van Toor schat dat ongeveer vijftig van de vijfhonderd gestrande schippers nog stilliggen. 

De schippers strandden vorige week vanwege de hoge waterstand in rivieren in Midden-Europa. Het scheepvaartverkeer op de Rijn is inmiddels weer op gang, terwijl de Donau alleen in Slowakije en Hongarije nog is afgesloten.

De Elbe is nog onverminderd gestremd. "Maar daar varen maar weinig Nederlandse schippers", aldus Van Toor.

Zandzakvulmachines

Het Gronings-Drentse waterschap Hunze en Aa's stuurt zes mensen naar Noord-Duitsland om te helpen bij het versterken van de dijken langs de Elbe. Ze nemen twee zandzakvulmachines mee. Die kunnen per uur 1000 zandzakken vullen. Ook nemen ze 30.000 lege zandzakken mee. Dat meldde Klaas de Veen van het waterschap.

De medewerkers worden gestationeerd in Neuhaus, ongeveer 60 kilometer ten zuidoosten van Hamburg. Daar wordt maandagavond of dinsdagmorgen het hoogste waterpeil verwacht.