AnsaldoBreda, leverancier van de Fyra-treinen, verwerpt de beschuldigingen van de NS en Belgische Spoorwegen dat er van alles mankeert aan de voertuigen en dat de treinen niet veilig zijn.

Dat heeft het bedrijf dinsdag in een verklaring laten weten.

Volgens de Italiaanse treinenbouwer hebben de V250-treinen (Fyra) alle internationale testen doorstaan en voldoen ze aan alle veiligheidsnormen, getuige ook de certificaten die door de Nederlandse en Belgische Spoorwegen zijn afgegeven.

De Nederlandse en Belgische Spoorwegen zijn met de Fyra gestopt vanwege technische mankementen. De topman van AnsaldoBreda, Maurizio Manfellotto, zal donderdag in een persconferentie in Napels het verweer van het bedrijf toelichten.

Sneeuwval

Volgens de Italiaanse firma zijn de problemen die zijn ontstaan door de sneeuwval, enkel een excuus geweest om de verdere levering te blokkeren, met name door de Belgische spoorwegen.

De werkelijke reden voor de Belgen om het contract te verbreken en voor de positie die de Nederlanders hebben ingenomen, heeft volgens de Italianen een andere oorzaak, geen technische.

''Reizigers moeten weten dat de treinen veilig zijn en zijn gecertificeerd en geverifieerd door internationale bedrijven”, schrijft AnsaldoBreda. Het project is als 'acceptabel' bestempeld door de NS in hun brief van 3 juni aan de staatssecretaris van Transport en die van het ministerie van Financiën, aldus de treinenbouwer.

Ervaring

AnsaldoBreda benadrukt dat het bedrijf al ruim 25 jaar ervaring heeft in de bouw van hogesnelheidstreinen. In de dinsdag uitgegeven verklaring hint de treinenbouwer op gerechtelijke stappen, zonder verder in detail te treden.