Het Belgische spoorbedrijf NMBS stopt met hogesnelheidstrein Fyra. Dat heeft Marc Descheemaecker van NMBS vrijdagmiddag tijdens een persconferentie bevestigd.

Eerder op de dag meldde de Belgische krant Gazet van Antwerpen al dat het bedrijf wilde stoppen met de Fyra V250. De hogesnelheidstrein van het Italiaanse AnsaldoBreda is na de introductie veel geplaagd door problemen en sinds januari uit de dienstregeling genomen.

De NMBS had drie treinstellen besteld bij AnsaldoBreda. Het Italiaanse bedrijf kreeg van de NMBS drie maanden de tijd om de technische problemen te verhelpen.

Omdat een oplossing uitbleef hebben de Belgische spoorwegen nu besloten deze bestelling te annuleren.

Rampzalig beeld

Op de persconferntie van NMBS werd een rampzalig beeld geschetst van de Italiaanse treinstellen naar aanleiding van het onderzoek dat is uitgevoerd. Deuren en trappen kwamen los, water kon in de treinen komen en metalen strips op het dak kwamen los en bogen omhoog richting spanningslijnen waar 25.000 volt op staat.

Bekijk hier de presentatie (PDF)

Ook zouden technici hebben geconstateerd dat al na enkele ritjes roest op de assen van de treinstellen ontstond en dat stroomkabels niet goed waren bevestigd, waarvan sommige met plakband.

De remmen van de Fyra V250 zouden eigenlijk gemaakt zijn op langzamere treinen en niet op hogesnelheidstreinen zoals de V250. "Zulke praktijken zou je niet verwachten van een competente fabrikant", luidde een van de citaten uit het onderzoeksrapport.

Manier van werken

Descheemaecker stelde tijdens de persconferentie verder dat uit het onderzoeksrapport is gebleken dat alle monteurs van AnsaldoBreda er een eigen manier van werken op nahielden. Dit maakte dat alle treinstellen anders waren en eigen onderhoud werd bemoeilijkt.

De NS en NMBS hebben allebei 'inschattingsfouten' gemaakt tijdens de aanschaffase van de Fyra volgens Descheemaecker. De NMBS is van plan de geleden schade met betrekking tot de Fyra te verhalen op de fabrikant. Het gaat over enkele miljoenen euro's, schatte Descheemaecker.

NMBS betaalde tot nu toe 37 miljoen euro aan voorschotten, dat geld zal automatisch terugkomen. Daarnaast gaat de NMBS een rechtszaak aanspannen om onder meer misgelopen rente terug te halen. Dit betreft enkele miljoenen euro's, maar een precies bedrag kon Descheemaecker nog niet noemen.

Plan NS

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infratructuur) stelt in een reactie snel duidelijkheid te willen van de NS omtrent de Fyra. De NS heeft haar toegezegd dat het onderzoek naar de technische gesteldheid van de V250-treinen in de eindfase zit en dat zij medio juni met conclusies naar de staatssecretaris zal gaan.

Mansveld wil de Tweede Kamer voor het debat van 20 juni informeren.

De NS laat tevens weten dat zij rond dezelfde tijd en in overleg met het ministerie met plannen voor de treinverbindingen Nederland-België zal komen. De NS benadrukte dat dat conform de afspraken is met de staatssecretaris en de aandeelhouder.

Vaker rijden

De Fyra had Amsterdam en Brussel met elkaar moeten verbinden. In december reed de trein even, maar er waren al snel problemen. Nadat tijdens winterweer een bodemplaat van een Fyra afviel, werd de trein uit de roulatie genomen.

Inmiddels rijdt acht keer per dag een vervangende intercity tussen Den Haag en Brussel. NMBS wil deze nu met ingang van het najaar vaker laten rijden. De Belgische spoorwegen doen aan Nederland en de NS het voorstel om de frequentie te verhogen van 8 naar 10 keer per dag, aldus Descheemaecker.

In december zou er 12 keer per dag een internationale trein moeten gaan rijden. Ook de duurdere maar ook snellere Thalys zou vaker kunnen rijden, denkt NMBS. Er moet ook gekeken worden of de Eurostar, die nu tussen Brussel en Londen rijdt, misschien ook vanuit Nederland twee keer per dag kan rijden. Descheemaecker had het bijvoorbeeld over Rotterdam.

Lees ook: Fyra-trein was vooral de goedkoopste optie