Na tientallen jaren wordt in Myanmar het staatsmonopolie op dagbladen doorbroken. Maandag verschijnen maar liefst vier nieuwe dagbladen die private eigenaren hebben.

Myanmar, vroeger Birma geheten, kende sinds het leger in de jaren zestig de macht greep alleen maar staatsdagbladen.

Sinds maart 2011 wordt het land echter geregeerd door een gekozen burgerregering onder leiding van president Thein Sein, die een politieke en economische liberalisering in gang heeft gezet om de nationale ontwikkeling te bevorderen.

Censuur

In december maakte de regering bekend dat iedere Myanmarees die een krant wilde beginnen daartoe een aanvraag kon indienen en daar vanaf 1 april mee mocht uitkomen.

Maandag verschijnen vier nieuwe kranten, maar er is goedkeuring verleend voor zestien bladen, waaronder dagbladen van de Nationale Liga voor Democratie van oppositieleider Aung San Suu Kyi en van de partij van Thein Sein zelf.

De censuur in Myanmar is in augustus vorig jaar opgeheven. Het wachten is nog op een nieuwe mediawet die in de plaats moet komen van de draconische Druk- en Registratiewet uit 1962.