Feitenoverzicht vliegramp Tripoli

RIJSWIJK - Het onderzoeksrapport over de vliegramp in Tripoli is bijna 3 jaar na het ongeluk openbaar gemaakt. Hieronder een feitenoverzicht.

De nabestaanden van de slachtoffers hoopten eindelijk antwoord te krijgen op de vraag wat er nou precies is gebeurd waardoor de Airbus A330 op 12 mei 2010 in de Libische hoofdstad neerstortte.

De crash kostte 103 mensen het leven, onder wie 70 Nederlanders. Een jongen van 9 overleefde de ramp als enige.

2010

12 mei: Vlucht 771 van Afriqiyah Airways stort even na 6.00 uur (lokale tijd) neer, ongeveer een kilometer voor de landingsbaan van de internationale luchthaven van Tripoli. Het vliegtuig is onderweg van Johannesburg naar Londen Gatwick, met een tussenstop in Tripoli. Het toestel is een 8 maanden oude Airbus A330-202. Aan boord zijn 93 passagiers en 11 bemanningsleden. De 9-jarige Ruben uit Tilburg overleeft als enige de crash. De inzittenden zijn 70 Nederlanders, 13 Zuid-Afrikanen, 13 Libiërs (11 bemanningsleden en 2 passagiers), 2 Belgen, 2 Oostenrijkers, 1 Duitser, 1 Brit, 1 Fransman en 1 Zimbabwaan.

13 mei: Een delegatie van het ministerie van Buitenlandse Zaken en een tante en oom van de overlevende jongen komen aan in Tripoli. Verkenners van het Landelijk Team Forensische Opsporing (LTFO) en twee onderzoekers van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) zijn meegereisd. In Hoofddorp wonen ongeveer 500 mensen een bijeenkomst voor nabestaanden bij.

14 mei: Een journaliste van De Telegraaf belt de zwaargewonde Ruben in het ziekenhuis. Het artikel veroorzaakt een storm van kritiek.

15 mei: Ruben keert terug naar Nederland. Zijn Libische arts reist met hem mee, om hem aan Nederlandse vakgenoten over te dragen.

30 mei: In een voorlopig rapport over de crash sluit de Libische onderzoekscommissie een aanslag uit.

15 juni: De identificatie en repatriëring van de Nederlandse slachtoffers zijn voltooid. In totaal waren 120 deskundigen in Tripoli en Nederland betrokken bij de identificatie.

30 juni: In Den Haag is een herdenkingsbijeenkomst voor nabestaanden.

2011

25 februari: Onrust die vanuit andere Arabische landen is overgeslagen naar Libië, maakt nabestaanden ongerust over het onderzoek naar de oorzaak van de ramp.

21 augustus: Opstandelingen verdrijven leider Muammar Kaddafi uit Tripoli.

13 november: Minister Rosenthal van Buitenlandse Zaken meldt dat het onderzoeksrapport nog een half jaar op zich laat wachten. In april meldt hij nogmaals vertraging.

2012

12 mei: schadevergoedingen van de meeste nabestaanden zijn precies 2 jaar na de crash rondgekomen met Afriqiyah Airways.

8 november: het onderzoek naar de ramp is klaar en de Onderzoeksraad voor Veiligheid voorziet als Nederlandse volger van het onderzoek het vertrouwelijke conceptrapport van commentaar.

2013

28 februari: Het definitieve rapport over de vliegramp word openbaar gemaakt. Daaruit blijkt dat de piloten fouten hebben gemaakt die bijdroegen aan de ramp.

Berichtgeving uit 2010 over de vliegramp in Tripoli

Lees meer over:
Tip de redactie