AMSTERDAM - Luchtvaartmaatschappij KLM is niet van plan zijn beleid voor mensen met overgewicht aan te passen.

Dat liet de luchtvaartmaatschappij dinsdag weten naar aanleiding van de ophef die is ontstaan over de weigering van een dikke passagier die niet in het vliegtuig paste.

In oktober probeerde een Amerikaanse vrouw (bijna 200 kilo) van Hongarije naar haar thuisland terug te reizen, maar KLM, Delta Airlines en Lufthansa slaagden er niet in om de vrouw aan boord te hijsen. Kort daarna overleed zij, naar verluidt omdat zij niet naar de Verenigde Staten kon voor medische zorg.

''Er is echt alles aan gedaan om haar toch mee te nemen, maar na overleg met andere maatschappijen bleek het niet mogelijk. Dit is echter een heel uitzonderlijk geval'', zei een woordvoerder van KLM.

Schadeclaim

Verschillende Amerikaanse media meldden dat de echtgenoot van de overleden vrouw een grote schadeclaim wil indienen. KLM stelt echter nog geen aanklacht te hebben ontvangen.

De ruimte tussen de armleuningen van een stoel bedraagt bij KLM circa 43 centimeter in de economy class en 50 centimeter in de business class. ''Wij bieden iedere passagier daarnaast de mogelijkheid om een tweede stoel te kopen tegen een gereduceerd tarief. Daarin verschillen wij niet van andere luchtvaartmaatschappijen'', aldus de zegsman.

Op de website van KLM staat dat een extra stoel voor ''corpulente passagiers'' telefonisch gereserveerd kan worden voor 75 procent van de normale prijs.