Philips stapt uit Amerikaans presidentieel debat

WASHINGTON - Elektronicaconcern Philips is afgehaakt als sponsor van de Amerikaanse presidentiële debatten die deze maand worden gehouden tussen Barack Obama en Mitt Romney.

Het bedrijf wil zich naar eigen zeggen niet vereenzelvigen met ''partijpolitieke zaken''.

Philips is volgens de Amerikaanse politieke website Politico de derde en met afstand grootste sponsor die afhaakt. Eerder veranderden een reclamebedrijf en de vrouwenbeweging YWCA al van gedachten.

De reden voor het stoppen met sponsoring ligt volgens de site vooral in sterk lobbywerk van organisaties die willen dat ook andere kandidaten dan die van de Republikeinse en Democratische Partij kunnen meedoen.

Partijdigheid

Volgens topman Mark Stephenson van Philips North America wil de firma ''niet in het minst doen voorkomen dat het partijdigheid steunt''.

Het besluit van Philips is slecht nieuws voor de Commission on Presidential Debates, verantwoordelijk voor de debatten. De commissie krijgt geen overheidssteun en is aangewezen op giften van het bedrijfsleven. Sponsoren krijgen kaartjes maar hebben geen invloed op de vragen, het format en het programma. Ook komen ze niet oog in oog met de kandidaten.

Lees meer over:
Tip de redactie