ROME - Er is bijzonder sceptisch gereageerd op de bewering van twee Italiaanse kunsthistorici dat ze zo'n honderd tekeningen van een zeer jonge Caravaggio hebben ontdekt. 

De afgelopen eeuwen zijn er nooit tekeningen geweest die definitief konden worden toegeschreven aan Michelangelo Merisi, beter bekend als Caravaggio, de naam van de plaats waar hij vandaan kwam.

Maurizio Bernardelli Curuz en Adriana Conconi Fedrigolli zeiden donderdag tegen het Italiaanse persbureau Ansa dat de collectie van Simone Perezano, de schilder bij wie Caravaggio aan het einde van de zestiende eeuw in de leer was, tientallen tekeningen bevat die door Caravaggio zijn gemaakt.

Zwart-witfoto's

De curator van het Castello Sforzesco in Milaan, waar de collectie van Perezano zich bevindt, heeft de onderzoeksmethode van de twee vrijdag in twijfel getrokken en zei dat ze nooit binnen zijn geweest om de tekeningen van dichtbij te bestuderen.

"We zouden heel blij zijn met een Caravaggio", zei Francesca Rossi. Ze benadrukte dat het heel moeilijk is om de herkomst van de tekeningen te achterhalen, vooral omdat Caravaggio zijn werk nooit signeerde. "Wat ons heeft verbaasd is het feit dat deze deskundigen hier nooit zijn geweest om de werken te bekijken. Ze hebben zich gebaseerd op zwart-witfoto's."

Niet logisch

Conconi Fedrigolli zei in telefonisch gesprek met persbureau AP dat de tekeningen zijn bestudeerd door hun onderzoeksteam. Ze wilde de namen van de leden van dat team niet noemen. Bernardelli Curuz kwam vervolgens aan de telefoon en zei dat hij de originelen heeft kunnen zien 'dankzij contacten met een hooggeplaatste functionaris'. Hij wilde niet zeggen wie die functionaris was.

Bernardelli Curuz benadrukte dat Conconi Fedrigolli en hij 'op heel wetenschappelijk wijze' hebben gewerkt, waarbij ze de foto's hebben gebruikt om details met die in bekende werken van Caravaggio te vergelijken. Hij zei dat het niet logisch zou zijn als er in de collectie van Perezano geen tekeningen van Caravaggio zitten.

Geluk

Onder de sceptici is ook Antonio Paolucci, directeur van de Vaticaanse Musea en een van de prominentste kunsthistorici en restauratie-experts van Italië. Volgens hem hebben veel deskundigen de tekeningen gezien 'en niet een van hen kwam met de naam Caravaggio op de proppen'.

Hij noemde de bewering in de krant L'Osservatore Romano 'puur inductief optimisme', hoewel hij erkende dat het altijd mogelijk is dat 'onderzoekers met mindere geloofsbrieven maar met een bijzonder begaafd oog, precisie en ook geluk' iets nieuws ontdekken.