LONDEN - De Britse krant The Guardian heeft de hand gelegd op 3.000 e-mails die worden toegeschreven aan de Syrische dictator Bashar al-Assad en zijn vrouw Asma.

Uit de e-mails komt onder meer naar voren dat Assad advies zou krijgen van de ambassadeur van Iran over de opstand in zijn land.

Ook zou blijken dat Assad en zijn vrouw Asma via omwegen Amerikaanse handelsembargo's omzeilen, bijvoorbeeld om muziek te downloaden van de digitale winkel iTunes.

De berichten illustreren verder Asma Assads luxueuze levensstijl: ze besteedde via internet duizenden euro's aan nieuwe tafels, kandelaars en kroonluchters, zo blijkt uit de correspondentie.

Oppositie

The Guardian kreeg de e-mails van de Syrische oppositie, die zegt ze tussen juni 2011 en februari van dit jaar te hebben onderschept.

De krant denkt dat de berichten echt zijn, omdat ze overeenstemmen met bekende feiten. Ook had de krant contact met tien mensen met wie de Assads correspondeerden.

Lees alles over de onrust in het Midden-Oosten