STUTTGART - De Duitse stad Stuttgart mag doorgaan met de bouw van een ondergronds spoornetwerk. Dat is de uitkomst van een referendum dat zondag is gehouden.

Het megaproject is zeer omstreden, onder meer omdat de kosten volgens critici kunnen oplopen tot 18,7 miljard euro.

De tegenstanders wilden dat het project Stuttgart 21 zou worden stilgelegd. Bij het referendum stemde echter bijna 59 procent van de kiezers voor doorgaan.

Stuttgart is vier nieuwe stations aan het bouwen, waaronder een ondergronds hoofdstation en een halte bij de luchthaven.

Er komt 57 kilometer nieuw spoor, waarvan 33 kilometer in tunnels. Het spoor moet Stuttgart aansluiten op de toekomstige internationale hogesnelheidslijn tussen Londen, Parijs, Wenen en Boedapest.

Protesten

De bouw kost volgens de autoriteiten ongeveer 7 miljard euro, terwijl deze kosten in 1995 nog werden geraamd op 2,5 miljard euro. De oplevering staat gepland voor het jaar 2019 of 2020. In de afgelopen jaren hebben honderdduizenden mensen meegedaan aan protesten tegen het project.

Referendum omstreden spoorproject Stuttgart