BRUSSEL - Shocktherapie voor jonge verkeerzondaars in België: op de sociale netwerksite Facebook wordt opzettelijk gemeld dat ze overleden zouden zijn. Na een dag waren al 800 nepberichten verstuurd.

De actie is een initiatief van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, meldden Vlaamse media zondag. De instantie wil automobilisten die te snel rijden, drugs gebruiken of te veel drinken, op andere gedachten brengen.

Via Facebook kunnen vrienden een levensecht krantenartikel opstellen waarin de gevaarlijke chauffeur het slachtoffer is van een dodelijk ongeval.

Het is de bedoeling de automobilist te wijzen op de gevolgen van zijn onverantwoord rijgedrag. De betrokkene is de enige die het confronterende bericht krijgt, aldus het instituut.

De Nederlandse verkeersorganisatie Veilig Verkeer Nederland stelt in een reactie dat dergelijke 'fear-based-'campagnes in Nederland niet werken. ''Hier zijn voorlichtingscampagnes niet gebaseerd op angst, maar op verantwoordelijkheid. Zoals de BOB-campagne'', aldus een woordvoerder.