TAURANGA - De kapitein van het vrachtschip dat is vastgelopen op een rif bij Nieuw-Zeeland, is gearresteerd en aangeklaagd.

Dat hebben de scheepvaartautoriteiten in Nieuw-Zeeland woensdag (lokale tijd) bekendgemaakt.

Hij wordt ervan verdacht het schip ''op een onnodig gevaarlijke of risicovolle manier'' te hebben bestuurd.

De Filipijnse kapitein riskeert een celstraf van 1 jaar of een boete van maximaal 10.000 Nieuw-Zeelandse dollar (ruim 5700 euro). Lokale media melden dat de 44-jarige man woensdag op borgtocht is vrijgelaten voor een week.

Weer

Het 236 meter lange containerschip MV Rena met aan boord ruim 1700 ton brandstof liep vorige week vast voor de kwetsbare Bay of Plenty, ten noorden van Nieuw-Zeeland. Het weer in het gebied is slecht.

De sterke wind heeft ongeveer 70 containers van het schip geblazen. Die drijven in zee en spoelen vermoedelijk over enige tijd aan. Vrachtschepen in het gebied hebben de opdracht gekregen om te varen.

Stoffen

De MV Rena vervoerde in totaal 1368 containers. Elf daarvan bevatten gevaarlijke stoffen. Die zijn nog steeds aan boord van het vrachtschip, aldus Maritime New Zealand. Het risico bestaat dat meer containers door het zware weer van boord zullen vallen.

Een luchtfoto van het gebied moet woensdag uitwijzen of dit het geval is. Volgens lokale media is er een drijvende hijskraan uit Singapore onderweg om de overgebleven containers van de MV Rena af te takelen.

Breekt

Nog altijd bestaat de angst dat het schip op het rif breekt. Dan dreigt een milieuramp voor Nieuw-Zeeland. Olie uit het schip is over een lengte van 25 kilometer op stranden in Nieuw-Zeeland gevonden.

Bewoners van de voorstad Papamoa werden woensdagochtend opgeschrikt toen in de zwart gekleurde branding dode vogels en vissen op de kust aanspoelden.

Toch lijkt de ramp relatief klein ten opzichte van een aantal van 's werelds grootste olierampen. Zo stroomde er in 1989 bij Alaska ruim 41 miljoen liter olie in zee toen de olietanker Exxon Valdez op een rif stuitte.

Olie Nieuw-Zeeland