ZOETERMEER - Een Nederlandse transporteur van wie sinds vrijdagavond negen vrachtwagens met bloembollen, planten en zaden door de Roemeense autoriteiten aan de grens werden tegengehouden, heeft donderdag alsnog toestemming gekregen om het land binnen te komen en door te rijden naar zijn losadressen.

Dat heeft een woordvoerder van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) gezegd.

Roemenië wilde deze en een zestal andere Nederlandse trucks niet binnenlaten omdat de producten zouden zijn besmet met een bacterie.

Inmiddels zou de de Roemeense landbouwminister hebben gezegd dat er slechts een wormpje is gevonden gevonden en geen bacterie.

Korte termijn

Zes andere vrachtwagens uit Nederland met soortgelijke lading mogen mogelijk op korte termijn het land in, aldus de TLN-woordvoerder.

Volgens hem is inmiddels een groot deel van de lading verpieterd en loopt de schade in de honderdduizenden euro's.

Problemen

Het toelaten van de Nederlandse wagens betekent volgens de TLN-woordvoerder niet dat hiermee de problemen van de baan zijn.

De Roemeense autoriteiten zouden van plan zijn ook de komende tijd vrachtwagens streng te controleren.

''De Roemenen zullen alles aangrijpen om voertuigen met Nederlandse lading vast te houden'', zei hij. ''Wij drukken onze leden dan ook op het hart ervoor te zorgen dat alle papieren 100 procent in orde zijn.''

TLN

TLN is er net als andere brancheorganisaties van overtuigd dat de Roemeense actie niets van doen heeft met een bacterie, maar alles met het dreigement van Nederland om zijn vetorecht te gebruiken tegen de toetreding van Roemenië en Bulgarije tot het paspoortvrije Schengengebied.

Europarlementariërs van het CDA zeiden in dat verband dat de blokkade verdacht veel op chantage lijkt.

Corruptie

Nederland vindt dat de twee voormalige Oostbloklanden eerst moeten laten zien dat zij corruptie en en criminaliteit ook echt aanpakken. Een besluit over de toetreding van Roemenië en Bulgarije werd donderdag uitgesteld.

Diplomaten zeiden er rekening mee te houden dat de beslissing wordt doorgeschoven naar de top van EU-leiders, midden oktober in Brussel.