NEW YORK - De typische lange en platte taxi's in New York gaan naar de schroothoop. Het stadsbestuur selecteert een nieuw model, dat meer op de hogere Londense taxi moet lijken. Het model minivan moet ruimer, veiliger en moderner zijn.

Het Amerikaanse Ford, het Japanse Nissan en het Turkse Karsan strijden om de opdracht om huidige wagens van veelal het model Ford Crown Victoria te vervangen.

De winnende fabrikant mag ruim 13.000 nieuwe taxi's bouwen gedurende minstens tien jaar. Dat is een opdracht van pakweg 1 miljard dollar (700 miljoen euro), meldden Amerikaanse media.

De Taxi and Limousine Commission van de stad New York onderhandelt nog over zaken als stoelgrootte, stopcontacten en wifi-verbindingen in de taxi's. De wethouder van taxizaken David Yassky wil komend voorjaar de keuze maken. In 2014 moet de verandering zijn doorgevoerd.

Grootste verandering

Het is waarschijnlijk de grootste verandering aan Amerikaanse taxi's sinds het besluit in 1970 om alle taxi's in de stad geel te verven. De taxichauffeurs zijn niet blij met de maatregel. Sommige rijders kiezen nu voor andere modellen.

Ze vrezen dat ze duurder uit zijn als een enkele fabrikant de wagens en reserveonderdelen levert. Maar het stadsbestuur verwacht juist lagere kosten door de massale aanschaf.

De taxichauffeurs krijgen al eerder te maken met strengere, professionelere kledingvoorschriften. Veel chauffeurs rijden nu in allerlei slonzige shirts, sportbroekjes en andere makkelijke kleding. Veel rijders bleken niet eens te weten dat er voorschriften zijn voor hun kleren. Sinds 1996 zijn er slechts 42 boetes voor uitgedeeld.

''Deugdelijke kleding is niet iets wat we makkelijk kunnen opleggen'', zei Yasski vrijdag in de New York Times. ''Niettemin willen we de rijders overtuigen dat er een norm is voor dit gedrag.''