BRUSSEL - De treinbotsing in het Belgische Halle vorige maand, waarbij achttien doden vielen, is mogelijk niet de schuld van een van de machinisten.

De Belgische justitie onderzoekt of het lichtsein langs het spoor defect is geraakt door het magnetische veld van passerende treinen.

De Vlaamse krant Het Laatste Nieuws heeft dat dinsdag gemeld.

''Het lijkt erop dat de treinbestuurder op die 15e februari toch geen fout maakte, maar dat het sein op tilt sloeg door het elektromagnetische veld, opgewekt door andere voorbijzoevende treinen'', citeert de krant een woordvoerder van de spoorwegbond OVS.

Rood

De machinist die door rood zou zijn gereden, heeft de ramp overleefd. Hij heeft steeds ontkend dat hij iets verkeerds zou hebben gedaan.

Veiligheidssysteem

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS kondigde dinsdag aan een nieuw veiligheidssysteem versneld te introduceren. Het gaat om apparatuur die ervoor zorgt dat een trein die een rood licht negeert, automatisch tot stilstand komt. Op dit moment is slechts een kwart van de Belgische spoorlijnen ermee uitgerust. Dat moet 87 procent zijn in 2012, een jaar vroeger dan gepland.

Na de ramp in Halle, bij Brussel, is in België een politiek debat ontstaan over de gebrekkige beveiliging op het spoor.