Het Schotse bedrijf TEC-Farragon werkt aan een veerdienst tussen de Eemshaven en de Schotse plaats Rosyth (nabij Edinburgh), meldt RTV Noord woensdag. Door de aanstaande Brexit wil Schotland nu een rechtstreekse verbinding met de Europese Unie.

De veerboten zullen voornamelijk bedoeld zijn voor het vervoeren van goederen, maar ook zou er ruimte zijn voor passagiers en auto's. De Schotten werken momenteel vanuit de Zuid-Engelse plaats Dover, om vervolgens via het Franse Calais goederen op het Europese vasteland te krijgen.

TEC-Farragon liet zijn oog vallen op de Eemshaven, vanwege de goede ligging ten opzichte van belangrijke afzetmarkten als Duitsland, Denemarken en Italië.

TEC-Farragon noemt ook de goede infrastructuur in het gebied als pluspunt. Vanuit de Eemshaven ben je zo op snelweg A7, een belangrijke ader naar Noord-Duitsland en Scandinavië.

Tochtje naar Schotland moet zo'n twintig uur duren

Het draait TEC-Farragon dus niet alleen om goederen, maar ook om het verplaatsen van mensen. Ze hopen dat de Eemshaven een hub wordt voor niet alleen Nederlanders, maar ook Duitsers en Denen, aldus RTV Noord.

De reis van Eemshaven naar Rosyth moet zo'n twintig uur gaan duren. Momenteel moet je als je met de boot naar Schotland wil reizen via Newcastle, de veertocht naar Newcastle duurt zo'n zestien uur. Hoeveel een overtocht gaat kosten is nog niet bekend.

Correctie: In een eerdere versie meldde RTV Noord dat veerboten van Stena Line zouden worden gebruikt. Stena Line zelf zegt er op geen enkele wijze plannen zijn om een route te openen of te faciliteren tussen de Eemshaven en Rosyth.