De Britse regering betaalt 33 miljoen pond (38,4 miljoen euro) aan Eurotunnel als schikking voor een rechtszaak omtrent extra veerdiensten. Volgens Eurotunnel werden de contracten uitgegeven op een "geheimzinnige" wijze en zouden daarmee Europese wetten omtrent publieke aanbesteding zijn overtreden.

Het Verenigd Koninkrijk contracteerde in december drie aanbieders voor het geval er een 'no deal-Brexit' komt. Er zouden vooral zorgen zijn over de continuïteit van de invoer van essentiële medicijnen.

Een van de bedrijven, Seaborne, heeft zich alweer teruggetrokken uit de afspraak. De BBC meldt dat het bedrijf geen veerboot heeft en ook nog nooit een veerdienst heeft verzorgd.

Het Franse-Britse moederbedrijf van Eurotunnel, Getlink, zegt niet geconsulteerd te zijn toen naar aanbieders werd gezocht. Tot 2015 leidde het bedrijf een veerdienst over het Kanaal, MyFerryLink.

'Geen tijd voor een openbare aanbestedingsprocedure'

Normaliter worden zulke contracten na een openbare aanbestedingsprocedure uitgegeven. Volgens de Britse regering was hier geen tijd meer voor, door de naderende Brexit-datum. Maar volgens Eurotunnel had de regering dat kunnen weten en is Europese wetgeving omtrent publieke aanbestedingen overtreden.

De Britse regering heeft eieren voor haar geld gekozen. Als onderdeel van de overeenkomst gaat Eurotunnel vernieuwingen aan de terminal uitvoeren. Ook zal het bedrijf doorgaan met het vervoeren van mensen en vracht als het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie treedt op 29 maart.

"Hoewel we teleurgesteld zijn dat Eurotunnel naar de rechter is gestapt wegens de contracten die de aanvoer van essentiële medicijnen garandeerden, ben ik blij dat deze overeenkomst ervoor zorgt dat de Kanaaltunnel klaar is voor een post-Brexit-wereld", zei de Britse transportminister Chris Grayling.