In de havens van Amsterdam en Rotterdam wordt gewerkt aan een systeem om de administratieve afhandeling van vrachtverkeer per veerboot te automatiseren. Dat gebeurt om de verwachte rompslomp na de Brexit te verminderen.

Het initiatief komt van brancheorganisaties uit de transport en logistiek en ferrymaatschappijen. Zij willen tot een volledig geautomatiseerde afhandeling komen, zoals nu al voor containerschepen bestaat.

Een groot deel van het transport tussen het Verenigd Koninkrijk en Amsterdam en Rotterdam loopt via veerboten, zo'n 54 miljoen ton per jaar. Na 29 maart volgend jaar krijgt deze vorm van transport te maken met douaneformaliteiten. 

In het internationale containertransport wordt nu gewerkt met een geautomatiseerd systeem. Daarbij worden onder meer ingevoerde gegevens onthouden en hergebruikt, zegt Portbase, het gezamenlijke loket van de havens van Amsterdam en Rotterdam.

Als het ferrytransport dit ook kan gebruiken, zullen de douaneformaliteiten veel minder extra tijd in beslag nemen, stelt Portbase. 

Volgens een eerdere schatting van het Kennisinstituut voor Mobiliteit zal de Brexit de Nederlandse zeehavens tussen de 2 en 4,4 procent aan doorvoer kosten, afhankelijk van welk scenario eruit rolt. Dat komt neer op een ladingverlies van tussen de 9 en 20 miljoen ton, zegt Portbase.

Volgens het loket kan geautomatiseerde afhandeling die schade zoveel mogelijk beperken.