De Franse minister van Transport Elisabeth Borne vindt de plannen voor nieuwe vaarroutes na Brexit "onacceptabel". De nieuwe transportroutes over zee lopen tussen Ierland, België en Nederland. Terwijl België en Nederland profiteren, vreest Borne dat Franse havens geld mislopen.

De minister schreef afgelopen weekend een boze brief aan de Europese Commissie over de plannen, schrijft het Franse persbureau AFP. "In zijn huidige vorm is dit voorstel niet acceptabel voor Frankrijk", aldus Borne.

De Europese Commissie stelde op 1 augustus voor om de transportroute voor goederen tussen Ierland en het vasteland aan te passen na Brexit. De veelgebruikte North Sea Mediterranean Corridor loopt nu nog van Ierland via het Verenigd Koninkrijk en over zee naar het Franse Calais.

Na een harde Brexit wordt die route onbruikbaar, denkt de Europese Commissie. Transporteurs verliezen namelijk te veel tijd aan de twee grenscontroles.

Eerst zouden ze tussen Ierland en het Verenigd Koninkrijk (VK) moeten wachten en daarna stuiten ze op een controle tussen het VK en het vasteland. Volgens de Europese Commissie kan de route alleen bij een 'zachte Brexit' blijven bestaan, waarbij het Verenigd Koninkrijk binnen de gemeenschappelijke markt blijft.

'Frans-Ierse verbinding is logisch'

De Franse minister Borne is bang dat de Franse havens hierdoor EU-subsidies en goederenoverslag van en naar Ierland zullen mislopen. Bovendien is de "maritieme verbinding tussen Ierland en Frankrijk logisch", twittert de minister.

Geografisch gezien liggen de Franse havens dichter bij Ierland dan Zeebrugge en Rotterdam. "Opmerkelijk genoeg houdt het voorstel van de commissie hier geen rekening mee."

De Europese Commissie legt uit dat het plan gebaseerd is op de bestaande vaarroutes. Op dit moment is er namelijk nauwelijks vrachtvervoer tussen Ierland en Frankrijk, maar wel tussen Rotterdam en Antwerpen en Dublin en Zeebrugge.

'Goed nieuws voor Rotterdam'

Daarom stelt de Europese Commissie voor zeeroutes tussen Cork en Dublin in Ierland en Zeebrugge, Antwerpen en Rotterdam toe te voegen. Bovendien zou aankomst in Rotterdam en Antwerpen interessanter zijn voor verladers, omdat die havens dichter bij het Europese achterland liggen.

Dat is goed nieuws voor Rotterdam, zegt een woordvoerder van Havenbedrijf Rotterdam tegen NRC. Hij denkt dat dat Rotterdam hiervan zal profiteren.