'Weinig ruimte voor Brexit-deal voor luchtvaartsector'

Britse luchtvaartmaatschappijen moeten er niet op rekenen dat zij zonder meer door kunnen blijven vliegen als het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaat.

Brussel lijkt namelijk niet van plan daar zonder slag of stoot een regeling voor te treffen. Dat meldt zakenkrant Financial Times (FT) op basis van gelekte documenten.

Brussel bereidt zich in samenspraak met de 27 overblijvende lidstaten voor op de onderhandelingen over de toekomstige banden tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk.

Met name op het gebied van luchtvaart ziet de Europese Commissie volgens FT ''weinig ruimte voor creativiteit of een regeling op maat''.

Vergunningen

Dat zou betekenen dat Britse maatschappijen na de Brexit automatisch allerlei vergunningen kwijtraken die nodig zijn om van en naar EU-bestemmingen te vliegen.

Ook zouden zij voor minstens de helft eigendom moeten worden van aandeelhouders binnen de EU om vluchten aan te mogen bieden tussen twee plaatsen in dat gebied.

Beurs

British Airways is als onderdeel van de luchtvaartgroep IAG bijvoorbeeld genoteerd aan de London Stock Exchange en heeft vooral Britse aandeelhouders. Datzelfde geldt voor prijsvechter easyJet.

Zelfs Ryanair kan problemen krijgen, omdat het Ierse bedrijf mede door zijn notering in de Britse hoofdstad straks voor het overgrote deel in handen is van aandeelhouders buiten de EU.

Gunstig

De Britten gingen er tot dusver van uit dat zij voor de luchtvaartsector wel een gunstige overeenkomst zouden kunnen sluiten. Zij wijzen daarbij op het gemeenschappelijke belang van goede transportverbindingen met het Europese vasteland.

Bovendien zouden vakantielanden als Spanje en Griekenland de jaarlijkse stroom Britse toeristen niet kunnen missen.

Lees meer over:
Tip de redactie