Theresa May, die favoriet is om de Conservatieve partijleider David Cameron op te volgen als Britse premier, vindt dat de regering duidelijke standpunten moet bepalen voor onderhandelingen met de EU.

Pas daarna kan er begonnen worden met het activeren van artikel 50, dat de uittreding uit de EU regelt. Dat zei May zondag in een televisie-interview met ITV.

"Belangrijk is dat we het juiste tijdpad volgen om een goede deal te sluiten."

Ook zegt May dat het niet nodig is om een leider te kiezen die voor de Brexit was. "De overheid kan niet volledig geconsumeerd worden door de Brexit, er is nog veel meer te doen."

Ze verwacht niet dat het Brexitproces, door de Britse kiezer gewenst in het referendum van 23 juni, dit jaar al in gang wordt gezet. Zelf was de minister van Binnenlandse Zaken voorstander van blijven in de EU.

Video: Britse premierskandidaat May: 'Belangrijk is dat we het juiste tijdpad volgen'

Premier

Mocht ze premier worden van een kabinet ''voor heel het volk'', dan wordt de grootste uitdaging het terugbrengen van de instroom van buitenlanders tot aanvaardbaar niveau. Dat was de eis van het 'leave'-kamp. May zei het niet zinvol te vinden een tijdschema te maken. ''Er bestaat geen wondermiddel om de bezorgdheid van de mensen over de immigratie weg te nemen.''

Voordat May aan de slag kan, moet er nog wel een serieuze krachtmeting komen tussen de kandidaten voor de opvolging van Cameron. Ze bedankte voor een ''kroning''.

Volgens een onderzoek van The Sun steunt 60 procent van de Tory-achterban May. Haar rivaal Michael Gove wordt het zwaar aangerekend dat hij zijn kompaan Boris Johnson heeft laten vallen. Ook in een peiling van ITV onder de Conservatieven in het parlement staat May ver voor. Andrea Leadsom wordt evenals Gove een kleine kans toegedicht.

Chaos

Het Verenigd Koninkrijk verkeert sinds het referendum in een politieke chaos. Bij de Conservatieven werd de verwachte kanshebber en oud-burgemeester van Londen, Johnson, donderdag gepasseerd door partijgenoot Gove, die eerder achter Johnson leek te staan.

Johnson, die intern steeds meer Conservatieven tegen zich kreeg, liet vervolgens weten zich niet verkiesbaar te stellen als nieuwe partijleider en ook niet als premier.

En ook bij de Labourpartij, dat het schaduwkabinet vormt, is onrust ontstaan. Veel parlementsleden stapten na het referendum op om zo hun leider Jeremy Corbyn te dwingen af te treden. Veel partijgenoten zijn van mening dat hij niet genoeg heeft gedaan om een Brexit tegen te gaan.