Brabant moet in de spits rekeningrijden invoeren om het aantal files terug te dringen en zo een betere doorstroming van het (werk)verkeer te bewerkstelligen. Dat stelt Jeroen van Glabbeek, voorzitter van de Brabantse ondernemingsorganisatie VNO-NCW.

De maatregel is nodig om de titel en ambitie van West-Brabant als logistieke hotspot waar te kunnen blijven maken. De inkomsten van het rekeningrijden zouden volgens Glabbeek moeten gaan naar verbetering van het wegennet.

De beprijzing van kilometers kwam naar voren uit gesprekken met de 100 grootste werkgevers van Brabant. "Het blijkt dat de overheid niet heel snel veel kan doen", licht Van Glabbeek toe. "Het duurt twaalf jaar voordat een weg klaar is, als je het dan nu daar over eens zou moeten worden. Dat is veel te laat."

De A59 kende afgelopen jaar een forse toename van de filedruk, liefst 23 procent meer dan het jaar ervoor .

Afname verkeer zou files moeten voorkomen

Van Glabbeek benadrukt dat het beprijzen per kilometer op de drukste snelwegen van Brabant niet gedurende de hele dag hetzelfde moet zijn. "Dan heeft het geen effect. Je moet rekeningrijden alleen invoeren op de drukste momenten, tussen 8.00 en 9.00 uur.”

De afname van het verkeer die je op deze manier bewerkstelligt zou files moeten voorkomen. "Uit onderzoek blijkt dat een paar procent minder verkeer al het verschil maakt”, zegt Glabbeek.