Het college lanceerde het idee al in het coalitieakkoord Focus op Vooruitgang dat afgelopen september werd gepresenteerd: op zoek naar het verhaal van de stad. Vanaf deze maand start deze zoektocht.

De centrale vraag: Hoe kan Breda zich duidelijk profileren en daarmee onderscheiden van andere steden? “Doel van het verhaal is om de ambities van de stad te bepalen en daarmee investeerders, studenten, bedrijven en bezoekers aan te trekken”, aldus de gemeente.

“Breda is een stad die ontzettend veel te bieden heeft. Maar wat maakt Breda uniek?”, geeft wethouder Boaz Adank (VVD, economische zaken) aan. “Dat vertellen we in het Verhaal van Breda.” Volgens hem moet het een inspirerend verhaal worden, waarin de stad keuzes maakt. “Keuzes over wat de trots is die ons bindt en waar we als stad naar toe willen. Want wie kiest, wordt gekozen. Door ondernemers, investeerders en bezoekers. En daar plukken we allemaal de vruchten van.”

De zoektocht begint in maart en april met onderzoek naar de identiteit van de stad. “Daarna starten werksessies met betrokken partijen - binnen en buiten de stad - om het imago vast te stellen en relevante trends en ontwikkelingen te bepalen. Beleving en inspiratie staan in deze werksessies centraal.”

Bijna parallel aan de oproep van het college zijn Ondernemersfonds, VVV en toeristisch fonds met Leo Grunberg bezig met een gezamenlijk plan om de stad te promoten. Dat bijt niet, volgens de gemeentewoordvoerder. “Daarvoor hebben zij een herkenbaar verhaal nodig: het Verhaal van Breda. Daarom is Leo Grunberg ook nauw betrokken bij het proces om te komen tot het Verhaal van Breda.”  

Eind 2016 worden de uitkomsten vertaald naar een ‘herkenbaar en ambitieus Verhaal van Breda’. “Een verhaal dat verschillende verschijningsvormen kent, de trots van Bredanaars verbindt en de basis vormt voor beleidsontwikkeling en promotie van de stad.”  

Hoe dat Verhaal eruit gaat zien is nog onbekend, aldus de woordvoerder. “Een boek, film, stripverhaal, gedicht. Alles is mogelijk. Duidelijk is dat het Verhaal van Breda zichtbaar wordt in de citymarketing van de stad. Daarnaast vormt het Verhaal van Breda de basis voor beleidsontwikkeling. Op welke evenementen zet je straks actief in? Welke bedrijfstakken passen bij Breda en wat wil je hen bieden?”