Breda krijgt vooralsnog geen vestiging van low-budget kledingwinkel Primark. Wat betekent dit voor de Bredase binnenstad? "Er is een heel duidelijk Primarkeffect heeft onderzoek uitgewezen, dat missen we nu", zegt Annemiek Verstappen.

De kersverse centrummanager is duidelijk. "Ik vind het jammer. Van de komst van een Primark profiteren andere winkels en ook de horeca", stelt ze. Gelijkertijd relativeert ze dat effect. "Hoe meer Primarks er zijn, des te kleiner dat effect is."

De centrummanager legt uit hoe dat effect werkt. "Er wordt wel gezegd dat de Primark vooral gericht is op jonge meisjes, maar die nemen wel hun ouders mee." Daarnaast is er nog een ander effect. "Als je voor vijftig euro je tas vol hebt, dan gun je jezelf ook die jas van 200 euro. Zo werkt dat."

Breda was in beeld nadat duidelijk werd dat de Bijenkorf Breda zou verlaten en na het faillissement van de V&D, waardoor ook dat pand beschikbaar komt. De Zara heeft inmiddels aangegeven naar het Bijenkorfpand te gaan.

Een leegstaand pand als dat van de V&D biedt ook kansen, aldus Verstappen. "Er zijn best internationale ketens die graag naar Nederland willen komen. Nu komt die ruimte beschikbaar die zij zoeken. De ruimte biedt ook kansen aan nieuwe concepten."

Volgens Verstappen hoeft Breda niet te wanhopen. "We hebben een prachtig winkelcentrum met mooie gebouwen." Ook wethouder Boaz Adank (VVD, economische zaken) is optimistisch. "Ik weet dat er gesprekken gaande zijn met andere partijen over de gebouwen."

Adank geeft aan dat het de keuze is van bedrijven om zich al dan niet in de stad te vestigen. "Wij kunnen alleen wat doen aan de randvoorwaarden en aan promotie voor de stad."