De nieuwe HOV-busbaan tussen het station van Breda en de Oosterhoutseweg krijgt steeds meer vorm. Op zondag 13 december, wanneer de nieuwe dienstregeling van Arriva in werking treedt, moet de busbaan af zijn.

Om deze harde deadline te halen heeft de aannemer extra personeel ingezet. “Eerst werkte er dertig mensen, nu werken we met ongeveer 60 mensen aan het project”, vertelt Bon van Oosterum, projectleider bij de gemeente Breda.

Om een goede busverbinding tussen Breda en Oosterhout te creëren, is er in opdracht van de gemeente Breda de afgelopen maanden gebouwd aan een busbaan die parallel loopt aan het spoor.

Naast de busbaan wordt er ook hard gewerkt aan een fietspad, dat loopt van de Vuchtstraat tot aan de Oosterhoutseweg.

Fietspad

Van Oosterum verwacht dat de baan volgende week ook inderdaad gereed is. ”Het eerste asfalt tussen het station en de Doornboslaan is al gelegd. Ik denk dat je volgende week zeker de volledige baan kunt zien. Het fietspad daarentegen zal nog niet in gebruik kunnen worden genomen. Daar wordt nog volop aan gewerkt.”

Voor de bouw van de busbaan waren er twee viaducten nodig, bij de Terheijdenseweg en bij de Doornboslaan. In oktober werd er bekend dat aanleg van de onderdoorgang bij de Doornboslaan enige vertraging op heeft gelopen.

“Het is een heel complex project en er zijn verschillende manieren van funderen. Daarnaast hebben we last gehad van spoorverzakkingen, waardoor de eerder vastgelegde deadline niet haalbaar was.”